55. Oktobarski salon
Beograd 19.09.-02.11.2014.
Stvari koje nestaju - Disappearing Things
SEĆANJE KOJE OBJAŠNJAVA BUDUĆNOST
Katkad je patriotska dužnost ustati i protiv sopstvene države!
Zapravo, kada razlike između društva i države ne bi bilo, dijaspora ne
bi imala pravo da tvrdi da voli svoju domovinu. Takođe, bez te razlike
ostao bi neobjašnjiv fenomen da ljudi za otadžbinu herojski ginu, dok
istovremeno državu bez pardona potkradaju.
Ova sentenca-naslov mogla bi, ukratko, da bude logo ovogodišnjeg 55. Oktobarskog salona koji je otvoren 19. septembra i trajaće do 2.
novembra. Salon je smešten u zgradi nekadašnje Vojne akademije u
Resavskoj 40a, koja je dodeljena Muzeju grada Beograda. Pod naslovom" Stvari koje nestaju" kustoski par iz Austrije, Nikolas Šafhauzen i
Vanesa Džoan Miler iz prestižne bečke Kunsthale koncipirali su
ovogodišnji Salon. Par se odlučio za postavku koja treba da odgovori na
pitanje da li zaista kroz prošlost može da se sagleda budućnost.
Kustosi su se složili da sećanje već samo po sebi predstavlja
retrospektivu, kako ličnu tako i kolektivnu, koja se opredmećuje u
postojanju dokumenata, arhiva, filmova i fotografija. Dobili su
odrešene ruke da sve ove načine uvrste u ovogodišnju postavku, dopune ih
novim tehnologijama i odgovore na mnoga postavljena pitanja u vezi sa
sećanjem.
Luka Knežević - Strika: Slike/reči
Konkurs
Kustoski par napravio je konkurs i izabrao 32 umetnika iz Srbije i
inostranstva. Prednost su dali domaćim stvaraocima, "jer su dobro
edukovani i nisu zaglavljeni u prošlosti kao mnogi iz najznačajnijih
umetničkih okvira". Po njima, posebno pitanje je odnos umetnika prema
sećanju kao pokretačkoj snazi budućnosti i sredstvima kojima se čuva
istorija. S obzirom na nove tehnologije, naročito upotrebu digitalne
fotografije, postavilo se pitanje da li se produkcijom velikog broja
fotografija umanjuje vrednost istorijskog pamćenja. Kustoskinja Miler
smatra da mnoštvo slika može da sažme prošlost i budućnost i da pomogne
da se objasni sadašnjost.
Predrag Terzić: Život i polet
Stvari koje nestaju
Šafhauzen se bavio fenomenom stvaranja nove memorije selektivnim
čuvanjem slika. Po njegovom mišljenju, ljudi su uvek zaokupljeni
pitanjem sećanja, kako ono nastaje, kako se kvari i nestaje. Baveći se
pitanjem njegovog ponovnog vraćanja, konstatovao je da nas sećanje čini
ljudskim bićima. Pošto se ovom temom bave mnogi umetnici i pošto i
sama umetnost predstavlja čuvanje istorijskog sećanja, kustoskinja Miler
smatra da digitalna era pomaže da se promeni odnos prema prošlosti
tako što će se mnoge slike i priče obojene ličnim emocijama sačuvati i
postati deo kolektivnog sećanja.
Dušan Đorđević: SIV - vremenska kapsula
Sećanja
V.d. direktorka Kulturnog centra Beograd Mia David je u ime
organizatora Oktobarskog salona, izrazila zahvalnost Skupštini grada,
osnivaču Oktobarca, i kustoskom paru, i rezimirala cilj ovogodišnje
postavke: pokazati ulogu digitalne tehnologije u stvaranju i čuvanju
umetničkog dela. U godini obeležavanja stogodišnjice Prvog svetskog
rata Salon je pokazao da „istorija nije jedna već da je oblikuju i
delići ličnih priča koje su uvek obojene ličnim emocijama“. Zato je
potrebno da se o njoj razgovara na demokratičan način jer političke
istorije Nemačke, Austrije i Srbije imaju, na primer, različita viđenja
uloge Gavrila Principa u nastanku Prvog svetskog rata.
Ana Adamović: Hor
Zašto 'Stvari koje nestaju'?
Kako vreme prolazi sećanja zasnovana na iskustvu preobržavaju se u
prošlost koja izmiče našem iskustvu. S vremenskom distancom iskustvo
postaje činjenica a ono čemu smo bili svedoci postaje nešto objektivno.
Stalno ponavljanje istorijskih slika smanjuje njihovu delotvornost
svodeći ih na jedino svedočanstvo prošlosti. Služeći se različitim
tehnologijama kao što su aplikacije na pametnim telefonima, koje svaku
primljenu poruku brišu posle nekoliko sekundi, internetom i svetom
digitalne fotografije, umetnici ovogodišnjeg Oktobarskog salona su nam
pokazali da nove tehnologije na paradoksalan način menjaju naše
kolektivno sećanje.
Vera Vujošević
***
Posle svega što se izdešavalo oko ovogodišnjeg 55. Oktobarskog salona, šta će se tek dešavati oko narednog 56. (koji će biti iduće godine, a možda i neće), i naročito zbog svega što je Mia David-Zarić, direktorka KCB, par dana pred završetak Salona od (beo)gradskih vlasti dobila kao "Mali, znak pažnje", ovaj tekst pisan u septembru za oktobarski broj Republike naročito dobija na 'proročanskoj' težini.
A onaj O. plakat, i bez Čumak-Trgovčević fazona, govori sve. Više od hiljadu reči, koje su postale nepotrebne iako neizgovorene. Stavljena je tačka na O.
Kulturocid u Srbiji se nastavlja, svom snagom.
No comments:
Post a Comment