Monday 29 December 2014

Monday, bloody Monday


Ljudi su gori ponedeljkom (više nego obično)?

Pišem članke za LinkedIn već dve godine, i za to vreme sam se trudila da ih ne objavljujem ponedeljkom (ovaj tekst je izuzetak, jer se tiče ponedeljaka).

Pokušaću da objasnim zašto je to tako: 
Primetila sam kako su ponedeljkom komentari čitalaca negativniji u odnosu na druge dane, kao da im je raspoloženje u nekakvoj kontra-fazi. Uopšte nije bitno da li je i koliko poruka teksta bila optimistična, kritike su uvek bile izraženije ponedeljkom. Mislim da je razlog tome veliko nezadovoljstvo ljudi sopstvenim poslovnim karijerama, pa ih ponovni odlazak na posao ponedeljkom čini još depresivnijima. Mada, možda je tim za koji navijaju izgubio nedeljnu utakmicu, ili ih još uvek muči mamurluk tek isteklog vikenda koji su proveli "radno"... Koji god bio razlog, tek, izgleda da su ljudi zaista zaguljeniji ponedeljkom.


Čitajući članak objavljen u Tajms Magazinu pod naslovom "10 stvari koje nikako ne treba raditi kada ste ljuti", posebno sam bila zaintrigirana stavkom br.3: Ne treba davati oduška svom besu. Kako to? U članku navode jedno istraživanje koje je pokazalo kako vam čitanje tuđih gnevnih komentara na društvenim mrežama itekako može podići nivo sopstvenog gneva. Evo šta konkretno kažu o tome:
"Dati sebi oduška kada ste besni, naizgled predstavlja odličnu ideju, ali zapravo to samo može da pogorša stvari. U stvari, ljudi koji provedu samo pet minuta u čitanju tuđe "onlajn dreke" postaju još gnevniji i nesrećniji, kako piše u magazinu Sajberpsihologija, ponašanje i društveno umrežavanje. Jedna prethodna studija je takođe pokazala kako šamaranje jastucima ne samo da trenutno ne smanjuje bes, već, naprotiv, agresivno ponašanje čini još verovatnijim u budućnosti. Oni koji praktikuju takvo davanje oduška svom besu, tvrde kako to vredi, ali njihov bes i dalje nije ništa manji."
Iz ovog istraživanja sam zaključila da, ako se osećam kilavo ponedeljkom, dobra je ideja da ne upijam i tuđi gnev sa interneta. Međutim, to mi je ukazalo na još jednu stvar na koju bi svi trebalo da obratimo pažnju:
Pazite šta objavljujete na internetu, to je deo vašeg ličnog brenda.


Svi smo mi u sebi istovremeno i pojedinac ali i firma, za sebe. Čak i kada trenutno nismo u lovu na neki novi posao, istina je da nas drugi ljudi traže, da će nas pronaći i pročitati komentare koje smo napisali. Onlajn utisak koji ostavite zaista jeste bitan, naročito na profesionalnim platformama kao što je LinkedIn. "Ljudi čuju ono što vide", kako to reče Doris Dej. Naši onlajn komentari ljudima stvaraju sliku o tome ko smo. Ako smo poznati po gnevu ili kao negativci, to se itekako može okrenuti protiv nas u situaciji kada zatražimo nečiju pomoć.
Zaista postoji razlika između pisanja konstruktivnih komentara i najobičnjeg istresanja sopstvenog gneva po tuđim postovima. Zato ja svojim klijentima savetujem da pre nego što nešto objave na mreži, sebi upriliče jedan mini-kviz dajući odgovore na sledeća tri pitanja:
1. Da li konverzaciji dodajem vrednost i dubinu, ili samo ispuštam višak pare?
2. Da li će to izgledati konstruktivno i uravnoteženo, ili ću zvučati kao sitničavo zakeralo?

3. Da li će to ličiti na moje svakodnevno ja, ili je u pitanju karakterni ispad?
Često ispada teško držati jezik za zubima, ali pomenuto istraživanje pruža dovoljno dobre razloge zašto bi tako ipak trebalo uraditi.


Postoje ljudi koji se neće sa mnom složiti po ovom pitanju, jer smatraju da ljude treba ohrabriti da budu transparentniji ali i tolerantniji prema onima koji javno iznose svoj stav. Mislim da bi trebalo da budemo što bolji u smišljanju i deljenju sopstvenog autentičnog brenda, uključujući i procenu njegovog uticaja na druge ljude. Verujem da postoji tanka linija između biti konstruktivan i gnevan, ozbiljan ili pogan, profesionalno ili neprijateljski raspoložen. Treba razmisliti dvaput pre nego što nešto objavimo na mreži, jer to može direktno da utiče na kredibilitet koji imamo među svojim kontaktima. Postoji način da budemo svoji i ostavimo pravi utisak o sebi: 
Treba naći što bolji način da na društvenim mrežama budeš to što jesi, da brenduješ i budeš brendiran - ili snosi posledice.
Šta vi mislite:
- Da li su ljudi zaista lošijeg raspoloženja ponedeljkom?
- Da li izlivi gneva utiču na vaše raspoloženje?
- Da li ste nekada promenili svoje mišljenje o nekome usled njegove onlajn negativnosti?
Volela bih da čujem vaše komentare.

(LinkedIn.com, Monday 15.09.2014.)

***
Umesto komentara na gornji tekst, citiraću gore pomenuti tekst iz Tajms Magazina:
"Kada ste ljuti, objavljivanje vaših osećanja prijateljima i članovima porodice putem Fejsbuka i drugih društvenih mreža će se, najverovatnije, vratiti da vas proganja. Ono što se javno postuje na mreži, više se ne može povući.
Ovo podjednako važi i za slanje mejlova - ne možete više povući nazad neku usijanu izjavu nakon što kliknete na dugmence 'pošalji poruku'. Ukoliko ne možete da se oduprete porivu da na tastaturi otkucate svoj bes, umesto slanja probajte da to prvo zapišete u Word dokument. Tako ih nećete brzopleto poslati, a imaćete dovoljno vremena da sasvim bezbedno pročistite sopstvena osećanja."


Ovo bi trebalo da važi on- i off-line, ponedeljkom i ostalim danima.
Podjednako.

No comments:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...