Saopštenje povodom katastrofalnog sprovođenja završnog ispita na kraju osnovne škole:
Građanima Srbije
Vladi i Narodnoj skupštini Republike Srbije
Ministarstvu prosvete, nauke itehnološkog razvoja
Republičkoj komisiji za sprovođenje završnog ispita
SAOPŠTENJE POVODOM GREŠAKA NA ZAVRŠNOM ISPITU
Iako smo cele školske godine upozoravali na neodrživost zamišljenog
završnog ispita na kraju osnovne škole, Ministarstvo prosvete je
ignorisalo naše argumentovane zahteve i istrajavalo na postojećem
konceptu.
Kako smo i očekivali, prosvetna administracija nije
bila u stanju da organizuje regularan završni ispit koji ima jasnu
pedagošku svrhu. Umesto toga, dva od tri testa na završnom ispitu su
bila sa ozbiljnim manama, dok su testovi rešavani uz nedozvoljene
aktivnosti učenika i dežurnih nastavnika u mnogim školama.
U
testu srpskog jezika i u kombinovanom testu, kao i u pratećim uputstvima
za ocenjivanje, nalaze se mnoga zbunjujuća i dvosmislena pitanja sa
istim takvim rešenjima.
Problematična pitanja i rešenja iz testa srpskog jezika
I
U
5. pitanju je traženo da učenici podvuku ''nepromenljive reči'', a ne
''reči koje pripadaju nepromenljivim vrstama reči''. Tako se desilo da
mnogi učenici ne podvuku prilog ''daleko'' koji može imati komparaciju
kao vrstu promene, odnosno i oblik komparativa ''dalji'' i oblik
superlativa ''najdalji''. Dopunom Uputstva za ocenjivanje testa iz
srpskog jezika Ministarstvo je priznalo grešku sastavljača testa.
II
6.
pitanje je zbunjujuće jer imenica ''momak'' označava biće muškog pola,
te se u množini može odrediti i brojnim imenicama ''dvadeset trojica'' i
''šesnaestorica'' posle kojih sledi oblik ''momaka''. Reč je o sličnoj
dvosmislenosti koje sadrži 5. pitanje, ali Ministarstvo nije bilo
dosledno i priznalo tu mogućnost.
III
Rešenje
16. pitanja u Uputstvu za ocenjivanje ne obuhvata tačan odgovor ''san''
na zahtev ''Zaokruži slova ispred motiva koji se javljaju u obe pesme''.
Motiv je najmanja jedinica sadržine u književnom delu, dok se tema dela
tretira kao centralni ili dominantan motiv ili skup motiva. Reč ''san''
ima više srodnih značenja, među kojima i ''spavanje''. Prva pesma je
narodna uspavanka, što znači da se peva prilikom uspavljivanja, dok u
drugoj pesmi autor (Jovan Jovanović Zmaj) doslovce kaže u drugom stihu:
''moje zlato spava''. Dakle, motiv ''san'' se javlja u obe pesme i
učenik koji je zaokružio slovo ''d)'' nije pogrešio.
IV
20.
pitanje podrazumeva odgovor ''d) Upotreba slobodnog stiha približava
pesnički iskaz proznom'' što u datoj pesmi nije tačno. U pesmi se
koristi tzv. slobodni stih (nema rimu), ali ima veoma dinamičnu
ritmičko-metričku organizaciju koja se drastično razlikuje od proznog
iskaza.
Problematična pitanja i rešenja kombinovanog testa
I
1.
pitanje iz fizike zahteva od učenika da zna tačke mržnjenja određenih
supstanci iako standard 81. FI.1.5.1. izričito kaže da učenik treba da
zna samo temperature mržnjenja i ključanja vode.
II
3.
pitanje sadrži materijalnu grešku jer ''E'' nije oznaka za
elektromotornu silu, nego za energiju. Oznaka za elektromotornu silu je
grčko slovo epsilon.
III
15. pitanje je zbunjujuće jer podrazumeva da učenik ne smatra Kopaonik delom kopaoničkog kraja, što je besmislica.
------------------------------------------------------------------
Imajući u vidu da test srpskog jezika sadrži 20%, a kombinovani test
15% neprimerenih pitanja, smatramo da nužno sledi poništavanje oba
testa. Sem toga, kombinovani test sadrži pitanja koja zahtevaju znanje
činjenica bez potrebe za razumevanjem i praktičnom primenom
znanja, što odstupa od javno deklarisanih stavova Ministarstva. Uputstvo
za ocenjivanje testa matematike drži se rigidno predodređenih postupaka
za rešavanje zadataka, što sputava kreativnost učenika u pronalaženju
rešenja.
Regularnost sva tri testa je dovedena u pitanje
i zbog nedopustivih aktivnosti dežurnih nastavnika i učenika koji su
radili testove. Na osnovu neproverenih informacija od samih učenika iz
nekoliko škola iz Beograda i Niša, dežurni nastavnici su prilazili
učenicima i pomagali im, dopuštali im da međusobno razmenjuju testove i
prepisuju odgovore.
Rezultati završnog ispita su sporni i
zato što su pojedine komisije pregledača odmah ispravljale bodovanje 5.
pitanja prema Dopuni Uputstva za ocenjivanje testa iz srpskog jezika,
dok su druge komisije ispravljale grešku samo u slučaju žalbe roditelja.
Tako su učenici čiji roditelji nisu uložili žalbu u neravnopravnom
položaju. Posebno iritira činjenica da je ova Dopuna sastavljenja bez
poštovanja pravopisnih pravila o spojenom i rastavljenom pisanju.
Kao nikada pre, pregledači su nekoliko dana ranije znali u kojoj školi
će pregledati testove, čime je omogućeno falsifikovanje rezultata i
eventualna korupcija. Tajnost ličnih podataka o rezultatu učenika nije
dovoljno obezbeđena, te su nastavnici nekih škola znali rezultate svojih
učenika ponaosob pre nego što su ih saznali sami učenici.
Prodaja lažnih testova pre završnog ispita takođe je bacila senku na
regularnost, na šta je Ministarstvo blagovremeno reagovalo. Međutim,
postavlja se pitanje kako je moguće naći fotografije sva tri testa na
raznim sajtovima, iako će Ministarstvo objaviti sva tri testa tek 26.
juna 2014. godine!
Ovakav epilog završnog ispita zahteva
hitno pokretanje pitanja odgovornosti svih koji su učestvovali u
njegovom koncipiranju, sastavljanju pitanja i realizaciji. Neophodno je
učiniti sledeće:
1. poništiti završni ispit u celosti;
2. organizovati upis učenika u srednju školu prema ispehu u osnovnoj školi;
3. izviniti se u ime države učenicima, roditeljima i nastavnicima; 4.
razrešiti dužnosti ministra Verbića, nadležnog pomoćnika ministra
Antonijevića, kao i sve članove Republičke komisije za sprovođenje
završnog ispita;
5. ukinuti Zavod za vrednovanje kvaliteta
obrazovanja i vaspitanja kao suvišnu, štetnu i skupu instituciju,
nemoćnu da napravi kvalitetan koncept završnog ispita;
6. odmah započeti radikalnu i brzu reformu prosvete koju će voditi ljudi sa neposrednim školskim iskustvom.
I dalje smatramo da je novac namenjen realizaciji završnog ispita
trebalo iskoristiti za obnavanje škola uništenih u nedavnim poplavama.
izvor (tekst saopštenja i fotografije):
Fejsbuk grupa Roditelji i nastavnici protiv nove male mature
***
"Napravljene su i dve ispravke ključa na testu iz srpskog jezika,
od kojih se jedna odnosi na priznavanje tačnih odgovora iako su
napisana latiničnim pismom, dok se druga odnosi na pitanje broj pet, u kom se tražilo da se podvuku nepromenljive reči u rečenici. Uputstvo za ocenjivanje testa iz srpskog jezika predviđalo je u da se u ovom zadatku podvuku reči ne, od i daleko, a biće priznati i odgovori u kojima su podvučene samo reči ne i od, navedeno je u saopštenju." (Tanjug, 20.06.2014)
Srbiji nikada nije nedostajalo zanimljivih ministara prosvete i njihovih još zanimljivijih fiks ideja, gafova, afera i budalaština. Stvarno, šta bi sa onom kletvom "dabogda živeo u zanimljiva vremena"? Hoće li neko to da prebaje, pa da se već jedared otarasimo bede.
Da nam, za promenu, malo bude dosadno.
Da nam, za promenu, malo bude dosadno.
No comments:
Post a Comment