Glava 9: Fransoa Gizo - liberalizam vladanja
Svoje tvrdnje o "opozicionom" i "kritičkom" karakteru liberalizma, tj. uloge pojedinca u njemu, Konstan zasniva na tumačenju istorije i prirode. Tu pojedinac stoji nasuprot poretku.
Za razliku od dotadašnjeg stava da je liberalizam bio uvek u opoziciji, Gizo želi da ga učini vladajućim, želi da razvija "liberalizam vlasti".
Razvoj moderne politike vodi uzajamnom povećanju delovanja vlasti na društvo i uticaja društva na vlast. Predstavnička vlast mora da bude institucionalizovana, ali mora i da traži u društvu sredstva kojima će da vlada.
Ako želite da iskoristite sva sredstva vladavine koja sadrži nadmoćne umove i pojedinačne uticaje - dajte im deo vlasti. Ne gomilajte vlast jer će ostati sterilna. Veština vladanja nije u pokazivanju celokupne prisvojene sile, već u korišćenju svih sila koje postoje.
Vlada ne treba da smatra društvo neprijateljem, već saradnikom. Ni liberalni opozicionari ne treba da vlast kao takvu smatraju neprijateljem niti teretom.
Vlast treba da malo čini i da bude skromna.
Sredstva koja vlast koristi za vladanje nalaze se pre svega u društvu - to su tzv. društveni "nadmoćni" umovi ("prirodna aristokratija", "sposobnost", "uticaji") - njih vlast treba da otkrije kako bi ih učinila javnim i postavila na njihovo pravo mesto, i dala funkciju na koju kao nadmoćni imaju pravo; oni se u društvu spontano formiraju.
Ljudi su prepušteni sebi i zakonima prirode, a vlast prati i otkriva nadmoćne umove. Kada nadmoćnog prepoznaju, ljudi ga slušaju. Komanduje hrabar, vlada sposoban. Ovde leži poreklo vlasti - u nejednakosti i (prirodnoj) nadmoći jednih u odnosu na druge. Vlast se ne bi nikada rodila među jednakima. To je istinski prirodan i jedini društveni ugovor.
Gizo daje izmirenje i sklad između istorijskog kretanja i osobina ljudske prirode. On veruje u nesporni autoritet istorijskog kretanja Evrope ka režimu utemeljenom na građanskoj jednakosti i političkom predstavljanju. Za njega su autoritet istorije i autoritet prirode isto - tj. jedno. On afirmiše na visokom nivou pojedinca i njegove principe.
U okviru institucija i zakona, treba se osigurati protiv vladavine lažnih i slabih nadmoćnih umova, ali i protiv korupcije istinski nadmoćnih.
Gizoova istorija filozofije je podređena političkoj filozofiji. On odbacuje tezu da je čovek apsolutni gospodar samog sebe i da je njegova volja njegov legitimni vladar. Izdvojen, pojedinac uopšte ne raspolaže sobom po svojoj volji - ona nije uopšte njegov legitimni vladar.
***
Pominjane umove je sistem "ništio" decenijama, da bi konačno Miloševićevcima uspelo i da ih proteraju iz ove zemlje. Pa i iz ovog grada. Kako one sposobne, već dokazane na poslu, tako i one tek stasale, sveže školovane. Ma šta pričam - čak i one čija se nadmoć osetila još od malih nogu.Negotin katastrofalno loše stoji po pitanju "nadmoćnih umova"; zovite to "kadrovima" (mada je to pogrešan termin za tu priliku), ili pre sposobnim ljudima da ovde nešto urade i promene loše stanje. Na žalost, ono malo preostalih "nadmoćnih" jeste ogrezlo u "korupciju i opijenost moći".
Zbog sistema koji i dalje ovde vlada bez obzira na stranačke boje koje se menjaju kao na traci već dve decenije.
Daleko smo mi, predaleko, od liberalizma vlasti.
Čitalište:
François Pierre Guillaume Guizot - Wikipedia
Guizot, M. (François), 1787-1874 - Project Gutenberg (html, francuski, engleski)
François Guizot - Library Thing (bibliografija)
Konzervacija i vrednovanje baštine - Ambasada Francuske u Srbiji
Obituary: Francois Perre Guillaume Guizot - čitulja, New York Times 09.09.1874. (pdf, engleski)
Da li su francuski liberali bili liberalni? - Katalaksija.com, Internet magazin za liberalnu Srbiju
p.s.
Ove nedelje su išla dva Ogleda o liberalizmu, jer je do kraja teme ostao još samo jedan nastavak. Da završimo tu priču u 2009. godini, iduće nedelje, poslednjim Ogledom.
Pa da konačno pređemo na tu Psihologiju stada i Filosofiju Palanke.
Na neke nove Oglede.
16 comments:
"Vlast treba da malo čini i da bude skromna."
a kod nas vlast na svimm nivoima ništa ne čini i prilično je magalomanski nastrojena
Ja bih Vam mogao nešto reći o stadu,a možete napraviti novi Blog u 10.godini pod nazivom"CIVIC KRIG".Pozdrav na desno od starog Brke.
Odlican članak samo neznam šta si dana s jeo ,bunike možda.Znamo da si uplašio čim prelaziš na Liberalizam.Kod Rade te pljuju ,a ti ništa .Ćutanje je znak odobravanja,priznanja liberalu stari.
Umesto da bude vladavina zakona ovde je vladavina ljudi?Kakvih ljudi,to je vec pitanje.
Bre, Talibanu Džordže šta da ti kažem osim da pročitaš ovaj link:
http://gradjanskikrug-civiccircle.blogspot.com/2009/12/vamos-la-plaja.html?showComment=1261859314296#c5746013519580014910
Obrati pažnju na deo o budalama, i pokrij ogledalo, da se ne uplašiš.
Ono o cemu nisi dorasao da govoris,bolje cuti,kaze Vitgenstajn,a ti Dzordze sa tom krstacom,bolje cuti.Ja ti zapovedam.Niko se nikoga ne boji,posebno ne laf,kakav je Lale.Zasto bi se mesao sa anonimnim smecem.Pa on prvi,u svemu ucestvuje imenom,prezimenom i znanjem,a vi?
Svako pljuvanje(ako postoji)rezultat je vrednovanja.I priznavanja da taj koji se toboz pljuje vredi.
Istinske vrednosti su uvek ugrozene,nepriznate,po njima se pljuje.To je najlakse,zar ne misevi?
Sramno je to sta radite coveku koji vam je pokazao sta je to Blog!Koji vas je sve zajedno naucio sta znaci biti Bloger.Bez nj ,nijedan Blog politickih stranaka danas ne bi postojao.Stidite se!
Za sve vas do juce anonimne a danas anonimuse,L. je Hordak a vi samo zavidni skeletori,ali sta ja to pricam,kad vi ni to ne razumete.
Manite budalu, rekoh vam.
Šta misliš, da li je Džordž sa Krstačom i Sajko sa (do juče) petokrakom isti bolesnik? Plus buljuk anonimnobedosti sa njegovim pobratimom Krastavcem (on lično mu je i dao to ime, ali kad su se "mrzeli").
Bin Taliban Florijan?
Ne razume taj radikal-koji-to-više-nije ništa (za razliku od onih koji se te članske karte još uvek kako-tako drže). Kud bi pa još i Gizoa ili liberalizam. Taliban je to.
Znate zašto su Talibani odsekli prvo lica pa onda i porušili one ogromne statue Bude?
Mislili su da će onda i ti kipovi da budu anonimni, kada nemaju lice, pa onda lakše da ih pljuju, ruše.
Kod Talibana ne postoji (ne daj Bože!) personalizam, samo kolektivno Talibansko ime. Anonimno, naravno. Mnogo vole da se kriju u krdu.
Najgor je to sto su to tvoje kolege,oni koji puze pred tobom.Taj Sajko"vidi ga ludog majko",Dzordz,anonimusi, sve ista nistarija.
Jedno vreme nisam bio ovde i nisam vam se javljao, mada ste mi ukazali dobrošlicu. Nadam se da još uvek važi.
Pišem. Dakako se o liberalizmu radi, o demokratiji, o slobodi govora...
Vaš blog je zanimljiv sa literarnog, čak bih rekao sa filozofskog stanovišta, oni koji ne primećuju tu dimenziju svakako ne mogu o tome ni govoriti. Ima doista i duhovitih priloga, nekada se humorom više kaže nego tzv. ozbiljnošću. Pa ipak, previše je lične prepiske (mada i tu mogu da se izvukui neke stvari), previše se vrti isti krug ljudi. Ako je cilj ovog bloga demokratizaciji našeg društva, treba pisati jednostavnije (nekada je to najveća umetnost), kako bi razumeo širi krug ljudi.
Ne pišem stranački, niti ostrašćeno, nisam zastranio. Najviše pišem o prethodnoj vlasti, zato što su oni vladali nekoliko godina (zna se kako i tek će se znati). Ovi novi tek treba da se dokažu i pokažu.
Zanimljivo je i vrlo simptomatično za našu gradjansku svest što me niko nije demantovao, niko nije odgovorio na moje navode, već se služe uvredama, rugaju se mom prezimenu, izvlače rećenice iz konteksta. To su, očogledno, šarlatani, inferiorni tipovi i sa njima neću da polemišem.
O kakvom je liberalizmu reč, o kakvoj istini, kada se ne potpisuju i nemaju hrabrosti da odgovore na činjenice.To umnogome govori o čitaocima ovog bloga, kao i drugih, jasno je da ne smeju da izadju "na crtu", kriju se u senci.
Naše društvo još uvek nije spremno da se suoči sa istinom, demokratijom, polemikom, argumentima. To me najviše brine.
Blogovi to najbolje pokazuju. Izvan blogova je još gore.
Pitanje za sve blogere i molim ih da odgovore iskreno: šta misle
o kulturi ovog grada, s obzirom da imamo značajnu kulturnu tradiciju (Mokranjčev grad), institucijama u kulturi, kadrovskoj politici, kulturnom životu. Nas relativno mlađe to zanima. Ima li nade , moj grade? Ima li nade da naše Negotin povrati stari sjaj. Nekada je bio medju prvima u Srbiji. A danas?
Pa nismo valjda toliko necivilizovani, zaostali.
S obzirom da se na ovom blogu javljaju načitani ljudi (ne svi), očekujem odgovor. Očekuje to i narod.
Nista mi nije (bilo)jasno ! Lale, pa ti si POARO !
Ej bre, doktore, šta ti bi odjedared?
O čemu se radi?
Nešto epohalno?!
Nisam ja, majke mi, dirao atomski cepač piva, časna pionirska! Samo ono crveno dugme ...
Na stranu zezanje, otkud ovakav komentar na liberalizam?
Ama kome je ovde gde glava?
Vrlo liberalno, nema šta.
A, o ironiji da ne govorim.
Post a Comment