- Da pokrene veliku industriju čiji proizvodi imaju siguran plasman na domaćem tržištu i u izvozu na tržišta na kojima imamo povlašćen ili bar ravnopravni tretman, a koja povlači za sobom i niz malih kooperanata. Takvi su proizvodi nekadašnjeg IMT-a, IMR-a, farmaceutske industrije, građevinske industrije, poljoprivredne prerađivačke industrije.
- Da domaćim investitorima, velikim i malim, obezbedi isti tretman koji se nudi stranim investitorima u vidu raznih stimulacija i benefita.
- Da vrati platni promet pod nadzor drzave formiranjem pandana nekadašnjoj SDK, uz ubiranje minimalnog poreza na finansijske transakcije.
- Da uvede rigoroznu carinsku kontrolu uvoza robe, jer veliki deo sive ekonomije tu počinje.
- Da sa ministrom finansija radi na realnom kursu domaće valute koji bi odgovarao izvoznicima, a ne uvoznicima.
- Da domaćim investitorima, u saradnji sa ministrom finansija i Centralnom bankom, obezbedi povoljne dugoročne i srednjeročne kredite uz jaku kontrolu namenskog korišćenja kredita.
Ako je prioritet novo zapošljavanje i obezbeđenje budžetskih prihoda u
razumnom roku, a polazna tačka je ruinirana privreda koja je
kontinuirano razarana četvrt veka, onda se ne može bez obnavljanja
velike industrije i pojačanog državnog nadzora i intervencije.
Odakle sredstva za takva ulaganja, kada se novi krediti uzimaju za izmirivanje tekućih budžetskih obaveza prema korisnicima i za servisiranje kamata i dospelih kredita?
Država Srbija realno potražuje desetine milijardi evra koje su godinama iznošene iz zemlje, počev od vremena ratova i sankcija. Deo tih sredstava je svakako utrošen na ratovanje i čuvanje socijalnog mira u zemlji dok su oni vođeni, ali je deo vraćen i „opran“ kroz privatizaciju, a zatim oplođen i uvećan korišćenjem tako privatizovanih firmi za dobijanje hipotekarnih kredita i ponovo iznet na sigurne strane račune ili investiran van naših granica.
Obaveza je sadasnje vlasti, pa time i ministra privrede, da formira stručni tim koji bi identifikovao ta sredstva i da povede efikasne sudske procese za povraćaj opljačkane imovine.
Zašto bi ozbiljni strani i domaći investitori verovali da ce država stvarati uslove u kojima će njihova imovina biti zaštićena od rizika koji su van uobičajenih poslovnih i tržišnih, ako ta ista država bagateliše sopstvenu pokradenu imovinu?
Potraživanja države za ogromne iznose neizmirenih obaveza kako u privatizaciji propalih, tako i aktuelnih "živih" firmi su vec u nekoliko navrata transformisana u vlasnički udeo. Zašto se ista logika ne koristi i kod potraživanja radnika? Niko nije više od radnika motivisan i zainteresovan da takve firme nastave sa radom. Zašto se robuje klišeu da je takav vid privatnog vlasništva i upravljanja po tom osnovu inferioran u odnosu na neki drugi, kada iz sopstvene istorije znamo da je bio uspešan? Kombinacija dodatnih sredstava novog investitora sa postojećim vlasnicima iz potraživanja je prihvatljivija varijanta.
***
Ekonomija
Izveštaj UN o svetskom razvoju iz 2009. godine pokazuje da su za geografske odrednice vezana ključna tri elementa razvoja: gustina stanovništva, mobilnost ljudi i integrisanost zemlje.
Srbija je danas, pored Bosne i Hercegovine i Albanije, evropska zemlja sa najvećim procentom stanovništva koje živi u ruralnim područjima. 85% teritorije Srbije je ruralno i na njoj živi 44% stanovništva (odnosno 55%, mereno po EU metodologiji). Pri tome, u dvanaest od ukupno dvadeset i pet oblasti, ruralno stanovništvo predstavlja ceo populacioni kontigent. Oblasti sa najvećim procentom ruralnog stanovništva najslabije su naseljene i imaju najveći indeks smanjenja stanovništva. Šta to znači sa stanovišta razvoja - tamo gde nema dovoljno ljudi, nema ni resursa za proizvodnju, ali nema ni potrošnje koja je pokretač proizvodnje, dakle ni uslova za razvoj.
Mobilnost ljudi, posmatrana i kao promena mesta boravka zbog posla, obrazovanja i sl. I kao dnevna, od mesta življenja do mesta rada ili obrazovanja, u Srbiji je mala. Prve vrste mobilnosti skoro da nema, jer nema posla za kojim bi se išlo, a druge nema zbog veoma loše infrastrukture. Povećanje nivoa razvoja, direktno je vezano za mobilnost stanovništva.
Danas je jedan od osnovnih uslova razvoja integrisanost zemlje, u našem slučaju u skup zemalja EU. To podrazumeva liberalizaciju trgovine i znatno unapređenje ne samo ekonomije, nego i prava, obrazovanja, zdravstva, uticaja građanskog sektora na društvani život. Približavanje EU omogućiće nam, kao i ostalim zemljama koje su tu fazu prošle, da se potrebne promene dese brže i uz stručnu i finansijsku pomoć EU. U slučaju nepribližavanja EU, stanje naše ekonomije i društva neće biti ovako loše kakvo je danas, biće mnogo lošije, obzirom da će zemlje regiona napredovati, a mi ubrzano zaostajati do faze izolovane, od svih zaobiđene ustajale bare pogodne još samo za političke krokodile.
iz Programa Građanskog saveza
No comments:
Post a Comment