ŠTA ČITAM A ŠTA MI SE DOGAĐA
(Skalina preporuka)
(Skalina preporuka)
... moramo imati vere u svoja dela, jer jedino će nas ona nadživeti. Poezija je ta kojoj se ne posvećujemo već žrtvujemo. A poetsko stvaranje je neobjašnjiva tajna kao tajna rađanja čoveka.
S.S.Skala

Lik i delo na koje ću vas podsetiti ove nedelje tiče se jednog fenomena, ličnosti nalik na kometu, meteor, čije misterija, neobičnost i popularnost ne prestaju ni danas gotovo četiri decenije nakon smrti. I on je čedo bit-pokreta, takođe predstavnik te zdravoevropsko-istorijske avangarde američke poezije XX stoleća. I uz pripovedača Rejmonda Karvera, bitnike, Emersona, njujorške alternativne scene, savremenog mladog pisca Dž.T.Liroja, muzičke stvaraoce kao što su Alana Vega (Suicide), Trent Reznor (Nine Inch Nails), neke filmske stvaraoce - jeste najbolje što se desilo Americi. Oni i slični samomisleći umetnici i kritičari su više uradili za SAD i Zapadni svet nego svi njihovi predsednici (tu izuzimam A.Linkolna i JFK) i celokupna mašinerija, birokratski i državni aparat (Bela Kuća, Senat, Pentagon, Vojska, CIA, FBI, DEA ...). Bitnici su uticali na širok spektar stvaralaca: Velvet Underground, The Fugs, L.Pug, J.Cale, Frank Zappa, Grateful Dead, Jefferson Airplane, Richard Hell, Sonic Youth, Violent Femmes, Morphine (koji imaju i pesmu koja se zove Kerouac), Bauhaus (imaju singl Satori in Paris), pa sve do neverovatnih Ministry (nastupali na prošlogodišnjem EXIT-u) i njihovim alfom i omegom Al Jurgensenom koji je na albumu Psalms69 direktno sarađivao sa Vilijemom Berouzom (jedan od tvoraca celokupnog bit-pokreta). Tu negde između njih nalaze se i Džim Morison i njegova grupa-trupa The Doors.
Zato, danas:
DIVLJINA
(Wilderness, The Lost Writings of Jim Morrison)
autor: Džim Morison (Jim Morrison)
izdavač: Narodna Knjiga - Alfa 1996.

KO JE TO?
Džejms Daglas Morison je rođen 8. decembra 1943. u Melburnu (Florida), a umro je 3. jula 1971. godine u Parizu (Francuska).
O njemu se danas gotovo sve zna. Pevač, vođ benda, kralj guštera, zabavljač, zvezda, klovn, mitska pijanica, šaman američkih velegtada, Dionis XX stoleća, filmski režiser, bluzer, manipulator, makijavelista, seks simbol, hipster, LSD-manijak, irska baraba i još mnogo, mnogo toga, ali iznad svega Džim Morison je - pesnik. Možda jedan od poslednjih ukletih pesnika, američkih simbolista, ali svakako pesnik.

Ali, nije o tome reč.



Sve igre sadrže ideju smrti.
(Džim Morison)
(Džim Morison)
Još u pubertetu ispoljavao je netrpeljivost prema autoritetima, što će i postati obrazac njegovog života. Zanimala ga je historija, stare civilizacije, posebno američki domoroci tzv. indijanci, slikarstvo (posebno "stari majstori"), čitao je svog omiljenog pisca Džeka Keruaka čije je knjige kao klinac zajedno sa Fedom (drugom iz detinjstva) krišom gledao u knjižari City Lights Bookstore u odeljku pod nazivom "Zabranjene knjige". Impresionirala ga je sudbina pisaca i umetnika. Posebno francuskih ukletih pesnika simbolista: Bodlera, Verlena, Remboa, Malarmea. Gutao je Ničea, Šopenhauera. Obožavao Vilijema Blejka, pa je krenuo i sam da piše. Mnoge njegove pesme iz najranije dobi naći će se na albumima Dorsa. U školi je uz minimalni napor dobijao odlične ocene (imao je IQ 150), ali i tu je imao problema sa autoritetima.
Uostalom, ne računajući tekstove i pesme koje je spalio ili bacio, napisao je više od 1600 stranica poezije, anegdota, epigrama, vizija, tekstova za pesme, eseja, beleški za pozorišne komade i filmskih scenarija. Za života izaći će mu par zbirki pesama i vizija, kao što su "Američka Molitva" (An American Prayer), "Gospodari" (The Lords), "Nova Bića" (The New Creatures), "Poeme" (Notebook Poems) ...

Burbon je poročno piće, podseća na
mleko hrabrosti, prefinjeni otrov od
bubašvaba i kore drveta, lišća
i muvinih krila izgrebanih sa zemlje
guste opne, menstrualne tečnosti bez sumnje
uvećavaju njegovu divotu.
To je napitak orlova.
mleko hrabrosti, prefinjeni otrov od
bubašvaba i kore drveta, lišća
i muvinih krila izgrebanih sa zemlje
guste opne, menstrualne tečnosti bez sumnje
uvećavaju njegovu divotu.
To je napitak orlova.

Iako su se Dž.Morison i Dorsi pojavili u jeku "flower-power" revolucije i bili prihvaćeni od hipika, oni sami nikad nisu bili hipi. Bili su više nihilistički nego psihodelični, nigde nije bilo te simbolike mira, ljubav, golubovi i slične stvari. Džim je uvek bio u kožnim pantalonama, tamnim košuljama i čizmama, a taj fazon je pokupio od Žerara Malange, art fotografa i francuskih dendija.
Nastupi i pesme su bili prepuni ritualnih žrtava, fascinacijom sopstvene smrti, davljenja španskih konja, erotskih prizora, stihova koji vrve od ubistava, linča, zemljotresa, gonoreje, pakla ...
Životinjska simbolika: insekti, gušteri, zmije, crvi, pacovi, divlji psi ...
Albumi su bili ljuti protesti mladih ljudi, katalozi psihičkih bolova tadašnje generacije kakvi su bili neuobičajeni za ono vreme kada su bendovi uglavnom pevali o Nebesima peperminta, marmelade i vizija narkotika koje još nisu probali.
Sleđeni trenutak pored jezera
Nož je bio ukraden
Smrt zmije
Ja poznajem nemoguće more
Kada psi laju
Ja sam ptica smrti
Nestašna noćna ptica
Nož je bio ukraden
Smrt zmije
Ja poznajem nemoguće more
Kada psi laju
Ja sam ptica smrti
Nestašna noćna ptica
Majkl Meklur (Michael McClure), pesnik, dramski pisac, pripadnik bit-generacije, za Morisona je rekao:
"Džim je bio metamorfozni heroj čije su nas energija i smelost uzbuđivale. On je spoznao čulima i menjao opažaje alkoholom (svetim napitkom Dionisa, Boga drame i pijanstva, vina). Oduvek je znao da je pesnik, voleo je doživljaj i akciju, želeo je da srž materijalne prirode prekali u zlato gorkog uživanja. Obasjan lucidnom meskalinskom svetlošću mamurluka, prvi put sam video Džimove pesme u Londonu. Ne znam za boljeg pesnika u Džimovoj generaciji, koji je bio javna ličnost, takav zabavljač (možda jedino Majakovski u SSSR-u 20-ih i 30-ih), nijedan nije imao tako burnu i moćnu karijeru. Bio je strastven pevač (na nekim koncertima toliko dugo je mogao da peva da je publika morala da legne na pod), i tihi mladi talentovani pesnik. Kada čitam Džima, osećam prijatelja koji mi nedostaje. Osećam Džima kao brata sa kojim razgovaram."
Kao naši preci
Indijanci
sa njima delimo strah od seksa
preterano oplakivanje mrtvih
i sa strahopoštovanjem se zanimamo
za snove i vizije.
Indijanci
sa njima delimo strah od seksa
preterano oplakivanje mrtvih
i sa strahopoštovanjem se zanimamo
za snove i vizije.
Fenomen njegove popularnosti nije zaobišao ni naše prostore, ali kao i većina sličnih pojava sa Zapada, fenomen je bio povezivan sa hipi pokretom. Površni pristup delu je pre isticao i pravio paralelu sa narkoticima nego sa historijskom avangardom, teatrom i poezijom. Morison je hteo, opirući se stegama tadašnjeg američkog puritanskog sveta odraslihh, koristeći destrukciju, samodestrukciju, opijate - da pređe na drugu stranu.
Ali, upozoravao je i na SISTEM koji je negirao pravo na slobodu. Koji je regrutovao mlade ljude za rat u Vijetnamu. On je bio glasnogovornik i pobornik radikalnijih metoda. Mi hoćemo Svet i hoćemo ga ODMAH!

ČUDNA VREMENA
Čudna vremena su nas nagazila,
čudna vremena su nam ušla u trag,
uništiće sve naše male radosti,
mi ćemo nastaviti igru ili naći novi grad.
Čudne oči ispunjavaju čudne prostore,
glasovi će objaviti svoj umorni kraj,
domaćica se smeši, greh je uspavao goste,
čuj moje reči i znaćeš šta je greh.
Čudna vremena su nas nagazila,
kroz njihove čudne sate se vučemo,
usamljeni, zalutalih tela, izneverenih sećanja,
trajemo od dana do čudne noći kamena
Čudna vremena su nas nagazila,
čudna vremena su nam ušla u trag,
uništiće sve naše male radosti,
mi ćemo nastaviti igru ili naći novi grad.
Čudne oči ispunjavaju čudne prostore,
glasovi će objaviti svoj umorni kraj,
domaćica se smeši, greh je uspavao goste,
čuj moje reči i znaćeš šta je greh.
Čudna vremena su nas nagazila,
kroz njihove čudne sate se vučemo,
usamljeni, zalutalih tela, izneverenih sećanja,
trajemo od dana do čudne noći kamena
***
NE DOPUSTI DA PESNIK UMRE
A MORISON JE UMRO ...
(grafit iz moje zgrade, godine 1986.)
A MORISON JE UMRO ...
(grafit iz moje zgrade, godine 1986.)
S.S.Skala
u Nitogenu 05. V 2009. godine
u Nitogenu 05. V 2009. godine
2 comments:
Skoro sve je tacno... Samo... da je bio pesnik.... Da li je dovoljno da covek sam sebe smatra pesnikom da bi to i bio? Da li je dovoljno da pise pesme da bi bio pesnik? Ne znam koliko je vama poznato ali on nikada nije bio priznat u pesnickim krugovima. Odatle i potice njegova depresija. To je san za kojim je oduvek ceznuo, a nije ga doziveo.
Hvala ti Bože da se našao neko ko će da piše o Džim Morisonu.Balkan još nije propao dok na njemu ima onih koji slušaju The Doors
p.s.Mogao si da pustiš neku pesmu da vide široke narodne mase razliku između muzike i konglomerata tonova.O ulepšao si mi dan odoh da slušam Dorse
Post a Comment