Monday 18 February 2019

O pokojnici sve najlepše



- Šta je? Jesi li im rekao da idu na pomen?
- Nisu đaci. Seljaci.
- Idi vidi šta oće.
- Možda bi bilo bolje ti, druže Sredoje...
- Nisam im ja predsednik. Podvikni! U kolhoz ćemo mi s njima, u Sibir.

- Šta je, ljudi? Vidite da radim.
- Nismo mi ni došli kod tebe, nego kod Sredoja.
- Drug Sredoje prima četvrtkom i to u svom kabinetu, u selu.

- Sredoje, ili spasi... ili apsi, pa da preživimo o državnom trošku.
- Ti znaš da sam ja oduvek imao razumevanja, Jordane. Evo, rođeni otac mi je među vama.
- Za ovo bi vas narednik Mojsilović streljo na licu mesta!
- Dobro, tata, pusti sad to... Ljudi su ovde, neka kažu o čemu smo pričali.
- Govorili smo o železničarima i o tome kako su...
- Da, da, dobro Buđoni, to je sve u redu. O železničarima, o putevima, o svemu čega ovde u ovoj zabiti nema.
- Pusti ti Sredoje tu demagogiju. Nego reci ti ljudima jel ćete vi prekinuti ovaj zulum! Da znamo na čemu smo. Jel tako?!
- Tako je!
- Teška su vremena, braćo. Ali, izdržaćemo. Nastavićemo delo za koga je naš Bogosav dao život. I zato vas sve pozivam da se posle pomena vratimo do škole koja će od sutra nositi njegovo slavno ime.
- Ne vrdaj, Sredoje...
- Ne vrdam ja, Milane, nego ti vređaš! Okupiro si rudnik ko da ti je babovina! Naše selo je siromašno, ali svesno. I daće dobrovoljno ono što mora da da. Takva je direktiva odozgo.
- Čekaj, Sredoje. Jesi li ti uz nas ili uz one odozgo? Objasni im, naredi...
- Evo, Radiša i ja baš se dogovaramo da iz ovih stopa odemo u okružni komitet.
- Pa krenite, krenite... Tako je! Odma!
- Reći ću im: Ako i dalje pritiskate Gornji Jaukovac - ja dajem ostavku, i to neopozivu!
- E, to! Tako je! Tako je! To!
- Zakuni se!
- Pa, tata, kunem se. Dajem svoju partijsku reč.

- Vodi ih, Buđoni, dok se ne predomisle.
- Idemo drugovi, na pomen našem Bogosavu!

- Vozi do majke, kući.
- Zar nećemo u okružni?
- Ma kakav okružni, idem do majke. Uzeo sam joj neke cipele.
- Pa ti Sredoje dade reč, i to partijsku?!
- Da, ali sam u sebi dodao: Ostavku dajem samo ako partija to bude od mene tražila.

- Mislim da si se danas uverio: samo diktatura proleterijata može da obuzda seljaka. Znaš li ti šta je proleter?
- Znam. Onaj koji nema nigde ništa.
- Tačno, radnik.
- Pa nema ni seljak.
- Pravilno. To znači da smo stvorili pravu sirovinu za stvaranje radničke klase.
- Puče guma... zadnja leva. Zameniću ja, za čas.

- Obnovićemo rudnik.
- Pa kako se ranije nisam setio, majkumu... Ma neće ti seljak ovde da uđe za živu glavu.
- Te, koji neće, prepusti meni. Ne gradi seljak socijalizam, nego proleterijat.
- Gotovo!
- Okreći. Idemo u okružni.
Tebe bi druže Sredoje trebalo podhitno u ce ka.

O pokojniku sve najlepše (1984)
Radnja je smeštena u vreme neposredno nakon završetka Drugog svetskog rata, pre donošenja rezolucije Infrmbiroa. U pet minuta, negde na sredini filma, opisano je sve što se događa u Srbiji danas. Baš sve.



Sredoje iz Jaukovca Gornjeg, ili Šizoje Prvi od Srbistana - o pokojnicima uvek isto.

No comments:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...