Iako većinu izvora političkih dezinformacija u Bosni i Hercegovini predstavljaju lokalni mediji, kreiran je jedan poseban veliki centar za širenje dezinformacija u kome udela ima alarmantno visok broj medija iz susednih zemalja, i koji potencijalno može biti iskorišćen od strane političkih faktora iz inostranstva. Srpsko izdanje Sputnjika je jedini medij u tom centru koji je u stranom vlasništvu. Slede nalazi iz nedavno objavljenog izveštaja "Dezinformisanje u onlajn sferi: Slučaj BiH", pripremljenog od strane portala Raskrinkravanje koji je međunarodno priznata platforma za proveru pouzdanosti i istinitosti objavljenih činjenica.
Sputnjik je jedini medij u spomenutom centru koji je u vlasništvu državnog "igrača" van ovog regiona, koji ovde deluje preko svog izdanja na srpskom jeziku - Sputnjik Srbija (Спутник Сербиа). Ta ispostava takođe nudi svoj radio program na lokalnom jeziku preko nekoliko radio stanica u Srbiji i BiH, a takođe ima i značajan broj pratilaca na društvenim mrežama.
Tokom istraživanja, koje pokriva period od godinu dana, Raskrinkavanje je 36 puta označilo Sputnjik odgovornim za objavljivanje dezinformacija u 16 članaka. Baš kao i u prethodnim istraživanjima koja je organizovalo Raskrinkavanje, i ovoga puta je ukazano da Sputnjikovi članci u vezi BiH imaju očigledno pristrasan stav uredništva prema vladajućoj partiji u Republici Srpskoj, koja predstavlja srpski entitet u BiH.
Istraživanje Raskrinkavanja ukazuje da se Sputnjik de fakto ponašao kao nosilac medijske kampanje Milorada Dodika u vreme izbora 2018. godine. Neke zemlje-članice EU i NATO (ova organizacija naročito), bili su u ovim vestima prikazivani kao pretnja Srbima, Republici Srpskoj i posebno Miloradu Dodiku, navodi se u ovom izveštaju. Njegovi politički protivnici su bili označeni kao "marionete" stranih sila, ukazivano je na njihovo saučesništvo u teorijama zavera o navodnim planovima za državni udar ili "obojenu revoluciju" u organizaciji nekih država-članica EU ili NATO.
Dalja analiza je pokazala da se Sputnjik i RTRS (javni medijski servis Republike Srpske), javljaju kao glavna spona između medija u Srbiji i medija u BiH u okviru dezinformacijskog centra, što samo dodatno pokazuje koliki je njihov uticaj na lokalnu politiku. Shodno istraživanju, Sputnjik ima istaknutu ulogu i u kreiranju priča o sukobu "Zapad protiv Rusije", koje često dodatno pojačavaju drugi mediji iz tog klastera, kako iz Srbije tako i iz Republike Srpske.
***
Inače, Sputnjik je ruski medij, pokrenut 2014. godine kao deo državnog medijskog konzorcijuma "Россия сегодня" (Rusija danas), koji ima tri glavne celine: novinsku agenciju RIA Novosti, radio Glas Rusije i međunarodni portal Sputnjik (koji vesti objavljuje na 35 jezika). Glavna ruska TV stanica na engleskom jeziku "Russia Today" (Rusija danas - opet), zvanično nije povezana sa ovim državnim medijskim konzorcijumom. Međutim, glavni i odgovorni urednik u obe medijske grupe je ista osoba - Margarita Simonovna Simonjan. Dovoljno za crva sumnje, ako ne i nešto daleko veće.
O tome kako Sputnjik Srbija (naravno, nisu jedini) širi dezinformacije po Srbiji, ovde nije bilo reči - što ne znači da to i ne radi. Naprotiv, delovanje tog medijskog portala (potpomognutog radio programom) oseća se na svim nivoima političke (i drugih) scene, ošamućene enormnom količinom dezinformacija na dnevnom nivou, većom nego ikada ranije.
Pogledajte pregled direktnih stranih ulaganja u Srbiji u periodu 2010-2017:
Ili ovaj prikaz, objavljen na sajtu Radija Slobodna Evropa, o međunarodnoj vojnoj saradnji Srbije:
Uporedite to sa većinski prihvaćenim mišljenjem domaće javnosti o tome ko i koliko ulaže u Srbiju, ko nas "voli" a ko ne, sa kojom/čijom vojskom najviše sarađujemo, vežbamo i primenjujemo standarde, ko su nam Braća a ko Vilotići, čiju robu najviše uvozimo i gde najviše izvozimo, gde nam odlaze deca i od koga/čega odavde beže.
Ko nam otima Kosovo a ko ga ne da.
Na koju stranu sveta Srbija okreće glavu a na koju guzicu.
U kojoj stranoj valuti popovi naplaćuju neoporezive usluge.
Kome su za nevericu gornji prikazi (samo) nekoliko opštepoznatih i lako proverljivih činjenica, odmah neka skokne do prvog kioska, ispere i povrati pamjat dvominutnim gledanjem u naslovne strane domaćih tabloida i državnih novina, pa onda hitro natrag, ovde - da se još malo svađamo oko toga ko je strani plaćenik, zaverenik, marioneta, ološ, nedostojan čovek, pacov, hijena ili domicilna ništarija. Plus - lokator.
Hajde bre, давай быстро!
No comments:
Post a Comment