Thursday 31 December 2020

Krokodili



Noć je, sam sam
Vrati se, strah me je
Ko su oni i šta hoće
I što me vode iz slobode
Jer ja neću da sam sam
Jer krokodili dolaze
Nema više ništa
Nema više nikoga
Krokodili su pojeli sve
I tebe i mene, i njega i nju
A ja neću da sam sam
Jer krokodili dolaze


Kada je u februaru 1981. zagrebački Jugoton objavio kompilaciju beogradskih bendova "Paket Aranžman" (Šarlo Akrobata, Idoli i Električni Orgazam) teško da je ko mogao zamisliti da će neke od pesama biti daleko aktuelnije danas, četrdeset godina kasnije. Tu je, svakako, na prvom mestu "Krokodili dolaze" Električnog Orgazma, numera koja je kako onda tako i danas odzvanjala batom čizama u noći, lomljavom stakla i razvaljenih vrata, vrištanjem onih koje senke u crnim uniformama odvode u tamu... Ne znam da li je Gile baš imao na umu čuvene stihove Martina Niemöllera "Prvo su došli..." (1946) dok je pisao "Krokodile", ali savršeno se uklapaju kao njihov nastavak - kako poetski, tako i onaj daleko strašniji: životni, nas danas.
Svakako, rame uz rame sa "Krokodilima" idu podjednako aktuelni "Vi" i "Zlatni papagaj" (ElOrg), te "Mali čovek" i "Oko moje glave" (Šarlo Akrobata). "Schwüle über Europa", "Maljčiki" i "Plastika" (Idoli) koketiraju sa stereotipima autoritarizma i potrošačkog mentaliteta, ali ne zadugo.
Kad već stigosmo do Idola, ko je mogao pretpostaviti da će stanoviti zvečkomlatitelji iz te ekipe danas biti negatori baš svega što nam je "Paket Aranžman" poručivao, bezobzirni racioklasti, ker-dobošari, apologete i idolopoklonici sumanutog AVođe (ehm, ta omorina koja traje...)
Od idola do bašibozuka put i nije toliko dugačak, kako se čini.
Nekoliko meseci kasnije, Jugoton objavljuje kompletne albume-prvence Orgazma i Šarla (koji su postali i ostali do dana današnjeg remek-dela ex-YU muzike), te njanjasti mini-LP Idola kojim je zatomljeno sve što se naziralo u njihovim pesmama sa "Paket Aranžmana".
Uporedo sa muzičkom (i video) varijantom "Krokodila", pojavilo se još jedno, takođe remek-delo: istoimeni strip Igora Kordeja (jednog od vrhunskih majstora tog žanra na ovim prostorima, još uvek), koji je inspirisan pesmom ElOrg odradio svoju varijantu iste i tako dodao na sumornosti i jačini poruke koju šalju njeni stihovi. Strip "Krokodili dolaze"  je, u dve table, bio objavljen u časopisu "Džuboks" 1981. godine.
Da se ne zaboravi.
Jer jesmo zaboravili.


Zgranula me činjenica da su nam rokeri tadašnjeg "novog talasa" zapravo pevali o strašnoj budućnosti koja nam predstoji, a da mi to tada nismo prepoznali! Bili smo opominjani, bili smo opomenuti! Da smo pažljivo slušali i razumeli žestoke, vizionarske poruke mladih možda smo mogli da izbegnemo bar neke strahote ratova i mržnje koje su obeležile ne samo naše živote već i generacija koje dolaze.
Ovi prekasno otrežnjujući stihovi naveli su me da se zapitam: Slušamo li dovoljno pažljivo poruke koje nam danas dolaze sa ulica gradova i iz medija? Razumemo li tačno značenje reči i odluka današnje srpske političke elite? Posle svega što nam se dogodilo imamo ne samo pravo već i obavezu da budemo nepoverljivi i oprezni. I zabrinuti. Ozbiljno zabrinuti zbog niza naizgled nepovezanih događaja koji neodoljivo liče na strašno prošlo vreme i koji mogu ponovo dovesti do već opevanog ishoda.
- Miljenko Dereta


Sve što danas živimo, bolno precizno opisano i najavljeno od strane mnogih - uključujući i "Krokodile", ne dešava se zato što je poslovična bara postala prepuna krokodila, premala da ih sve nasiti. Taj level balkanskih igara gladi & opstanka smo poodavno prešli, čak i digli ruke od toga da ga se "sa setom" sećamo. Ne, ovde je problem što je bara u potpunosti presušila a grabljive zveri - od prve do poslednje - ostale na suvom. Više nema ni blata, krokodili su pojeli i opljačkali sve, rasprodali čak i izvore pitke vode. Bare, u kojoj su se skrivali i vrebali, više nema.
Ta bara je Srbija, zemlja koja više ne postoji, osim na geografskim kartama. I to treba otvoreno reći.
Ne postoji drugi, niti drugačiji preduslov osim pogledati istini u oči i javno je izgovoriti, da bi ta ista Srbija mogla da oživi. I to ne kao bara za krokodile, nikad više.

Jer krokodili odlaze.
Baš kao i ova ukleta 2020. godina, za nama.

No comments:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...