Dr Aleksandr Krogan je 2014. godine napravio fejsbuk kviz-aplikaciju koju je nazvao "Ovo je vaš digitalni život". Verovatno ste primetili da mnogi od vaših prijatelja sa fejsbuka postuju gomile sličnih aplikacija. Možda ste čak i sami popunili neki od tih kviz-upitnika, ne bi li otkrili koji ste lik iz priča o Hariju Poteru ili na koje umetničko delo ličite.
Više od 270 hiljada ljudi se primilo, preuzelo i koristilo Kroganovu aplikaciju.
Da bi to mogli da urade, prihvatili su uslove korišćenja aplikacije, čime su dopustili ne samo prikupljanje i korišćenje svojih već i ličnih podataka svojih prijatelja, od kojih većina verovatno nikada nije ni čula za postojanje te kviz-aplikacije.
Svetska mreža je Kroganu omogućila da pristupi podacima 50 miliona profila sa Fejsbuka; od toga je on oko 30 miliona uspeo da upari sa podacima na drugim platformama kako bi otkrio stvarni identitet tih korisnika. Sve te podatke je Krogan prikupio uz dozvolu Fejsbuka - tako što je izjavio da će biti upotrebljeni u "akademske svrhe".
Umesto toga, Krogan je sve te podatke predao kompaniji u kojoj je zaposlen - sada već "čuvenoj" Kembridž Analitici, koja je upravo na taj način porekršila pravila Fejsbuka. Fejsbuk je za to curenje podataka saznao 2015. godine kada su celu aferu razotkrili novinari Gardijana, pa je iz Cukerbergove kompanije naloženo Kroganu i Kembridž Analitici da izbrišu sve prikupljene korisničke podatke.
Fejsbuk im je poverovao na reč da će tako i postupiti.
- Hej, sve je obrisano, zar ne? - Pa naravno! Sve smo u potpunosti izbrisali. |
A nisu.
Britansku Kembridž Analitiku finansira ista porodica Merser koja finansira i američki Brajtbart. Stiv Benon je bio potpredsednik te kompanije, koja je potom postala digitalna produžena ruka Trampove predsedničke kampanje. Iskoristili su podatke koje je Krogan prikupio, kako bi kreirali profile američkih glasača i napravili, kako je to jedan od njihovih bivših službenika rekao novinaru Gardijana, "alatku za vođenje psihološkog rata" u vreme izbora 2016. godine.
Fejsbuk je imao prava da proveri i otkrije da li podaci ipak nisu bili obrisani. Kompanija je odlučila da to ne uradi.
Kada je cela afera isplivala na površinu, američki i britanski nadležni organi su zahtevali odgovore na neka pitanja... Međutim, odgovor je jednostavno glasio: "To je stvar Fejsbuka." Njihove informacije o vama su njihov proizvod, ali oni se prave veoma nevešti kada se postavi pitanje šta se sa tim podacima dešava kada napuste njihovu platformu.
Mark Cukerberg je potom odbio da se pojavi pred komisijom britanskog Parlamenta, ali je ipak odlučio da se odazove pozivu američkog Kongresa.
I tako je vlasnik Fejsbuka otišao u Vašington...
... i vratio se, ali ne na magarcu.
Prorok se odavno preselio iz Jerusalima na Fejsbuk. Eno ga u oglasima, sa desne strane vaših profila. Ne skida se odatle.
A vi i dalje klikćite na svaku šarenu sličicu i ogromna slova koje vam podmetnu.
No comments:
Post a Comment