"Ako ne čitate vesti, vi ste neinformisani. Ako čitate vesti, vi ste dezinformisani."
- Mark Tven
Ekstremni govor u srpskom medijskom diskursu vidljiv je na svim jezičkim nivoima: leksičkom, frazeološkom, morfosintaksičkom, stilskom. Na svim ovim jezičkim planovima dominiraju tri jaka mehanizma: dramatizacija, vulgarizacija, žargonizacija, a svi oni služe kreiranju katastrofičnog scenarija, odnosno izazivanju i prizivanju negativnih emocija.
Danas u Srbiji postoji veliki broj dnevnih novina i nedeljnika, ali se istovremeno oseća nedostatak kvalitetnih vesti, istraživanja i analiza, naročito u poređenju sa evropskim praksama i standardima. Neproporcionalno veliki broj tekstova zasnovan je na anonimnim izvorima, uz upadljivo brisanje razlike između pretpostavki, nagađanja, ličnih impresija i činjenica. Mnogi štampani mediji u Srbiji pribegavaju senzacionalizmu, objavljivanju nepotvrđenih informacija, šokantnih i uznemirujućih fotografija i svedočenja, šest puta je veći broj negativno nego pozitivno intoniranih tekstova, pokazuju prethodna istraživanja, a mnogi tekstovi su nastali bez vidljivog povoda i razloga da se o nečemu piše.
Predstavljamo istraživanje koje je sprovedeno u periodu od maja do septembra 2017. godine.
Ekstremni govor u medijima: kako se generiše kultura straha u Srbiji *
Da padnete s Marsa danas i dobijete da pročitate upravo objavljene vesti u Srbiji, ili ćete poverovati da ste stigli direktno u pakao, ili će vas uhvatiti strava da je haos jezivo blizu. U svakom slučaju, možete ugaziti u neki krvav trag, saznati da je sve alarmantno i uhvatiće vas jeza da je na pomolu katastrofa. Čak i ako već nije otkrivena zavera da strane sile kuju pakleni plan da unište Srbiju. Ne izlazite napolje jer je pakleno vruće. Ili olujni vetar uništava sve pred sobom. U svakom slučaju, strahovito nevreme - sudnji dan, takoreći.
Ovo je samo deo leksike i frazeologije koja se danas koristi u domaćim medijima. Centar za nove medije Liber istraživao je u periodu od maja do septembra, ekstreman govor u izveštavanju domaćih medija, govor preterivanja i kataklizme, koji u javnosti proizvodi emocije straha, nesigurnosti, nelagode i paranoje.
Rezultati istraživanja i kvalitativna analiza novinskog izveštavanja, pokazuju da se u Srbiji kroz medije generiše kultura straha.
Ekstremni govor u medijskom diskursu, koji je bio predmet ove opsežne analize, nametnuo se svojom sveprisutnošću. Reč je o izuzetno negativno konotiranom obliku govora, koji se kosi sa načelima objektivnog i nepristrasnog izveštavanja. Zasnovan je na izrazitoj subjektivnosti i neprikrivenoj pristrasnosti, a posebno je manifestan i direktan u naslovima, gde dobija svoje krajnje oblike u svojoj hipertekstualnosti, kao i u formi pretnji, predskazanja, diskriminacije.
- Koje novinske rubrike najčešće sadrže ekstreman govor?
- Koje se reči najčešće koriste da se izazove strah, nelagoda, paranoja i nesigurnost?
- Koliko često se širi međunacionalna i rasna netrpeljivost?
- Koliko se često zvecka oružjem?
- Da li je realno da se plašimo vremenske prognoze?
Ekstremni govor u medijima u Srbiji (po slajdovima):
1. "Generisanje kulture straha kroz medije: Istraživanje ekstremnog govora u medijima u Srbiji" CNM Liber, 2018 - O diskursu kojim se izazivaju emocije nemoći, nesigurnosti, paranoje
2. Tema i cilj:
Utvrditi nivo zastupljenosti ekstremnog govora u medijima u Srbiji, utvrditi teme u kojima se koristi, utvrditi efekte na javnost.
Utvrditi nivo zastupljenosti ekstremnog govora u medijima u Srbiji, utvrditi teme u kojima se koristi, utvrditi efekte na javnost.
3. Uzorak i metodologija - uzorak:
Prikupljeno medijskih objava u periodu od maja do septembra 2017. - 36.960.
Ušlo u obradu jer sadrži neke od elemenata ekstremnog govora, hipertekstualnosti ili diskursa katastrofe - 9.436.
Broj medija koji su obuhvaćeni analizom - 16.
Prikupljeno medijskih objava u periodu od maja do septembra 2017. - 36.960.
Ušlo u obradu jer sadrži neke od elemenata ekstremnog govora, hipertekstualnosti ili diskursa katastrofe - 9.436.
Broj medija koji su obuhvaćeni analizom - 16.
4. Uzorak i metodologija - metodologija:
Zadržani podaci su podvrgnuti troslojnoj analizi: određivanje ključnih reči, određivanje rubrike, određivanje vrste ekstremnog govora. Iz analize su izuzeti svi novinski naslovi koji su sadržali informativnost, ili su bili bez upotrebe subjektiviteta, hiperbole...
Zadržani podaci su podvrgnuti troslojnoj analizi: određivanje ključnih reči, određivanje rubrike, određivanje vrste ekstremnog govora. Iz analize su izuzeti svi novinski naslovi koji su sadržali informativnost, ili su bili bez upotrebe subjektiviteta, hiperbole...
5. Uzorak i metodologija - prvi rezultat:
Udeo medijskog diskursa koji se može okarakterisati ekstremnim govorom - 25,5%
Udeo medijskog diskursa koji se može okarakterisati ekstremnim govorom - 25,5%
6. Šta nalazimo u 1/4 medijskih naslova?
Dramatični, preterani, vulgarni, brutalni i senzacionalistički narativi, odnosno ekstremna opisivanja i uznemirujući sadržaji u vestima - EKSTREMNI GOVOR
Izazivanje osećanja straha, nesigurnosti, nelagode, uključujući širenje paranoje i teorija zavere - ŠIRENJE STRAHA I NESIGURNOSTI
Šovinizam, nacionalizam, homofobija, mizogine i seksističke formulacije i teme - ŠIRENJE NETRPELJIVOSTI
Dramatični, preterani, vulgarni, brutalni i senzacionalistički narativi, odnosno ekstremna opisivanja i uznemirujući sadržaji u vestima - EKSTREMNI GOVOR
Izazivanje osećanja straha, nesigurnosti, nelagode, uključujući širenje paranoje i teorija zavere - ŠIRENJE STRAHA I NESIGURNOSTI
Šovinizam, nacionalizam, homofobija, mizogine i seksističke formulacije i teme - ŠIRENJE NETRPELJIVOSTI
7. Udeo vrste govora i emocija koje nose:
ekstremno (26%), mizoginija (25%), strah (21%), netrpeljivost (15%), paranoja (14%)
ekstremno (26%), mizoginija (25%), strah (21%), netrpeljivost (15%), paranoja (14%)
8. Reči ekstremnog govora:
rat, haos, užas, alarm, šiptari, pakao, panika, šok, krv, jezivo, skandal, ustaše, stravično
rat, haos, užas, alarm, šiptari, pakao, panika, šok, krv, jezivo, skandal, ustaše, stravično
9. Procenat upotrebe reči ekstremnog govora u naslovu:
haos, jezivo, skandal, šok (do 5%), ustaše/šiptari, užas, seks/grudi (do 10%), panika/alarm (do 15%)
haos, jezivo, skandal, šok (do 5%), ustaše/šiptari, užas, seks/grudi (do 10%), panika/alarm (do 15%)
10. Mesta najčešće upotrebe ekstremnog govora - rubrike:
1. hronika (hipertekstualnost)
2. fenomen vremenske prognoze
3. zabava (mizoginija)
4. unutrašnja politika i region (zavere, rat, naoružanje, netrpeljivost)
1. hronika (hipertekstualnost)
2. fenomen vremenske prognoze
3. zabava (mizoginija)
4. unutrašnja politika i region (zavere, rat, naoružanje, netrpeljivost)
11. Mesta najčešće upotrebe ekstremnog govora:
fenomen vremenske prognoze - katastrofični scenario
fenomen vremenske prognoze - katastrofični scenario
12. Vremenska prognoza:
SUTRA GORIMO NA 42 STEPENA, A ONDA NEVREME TROPSKE NOĆI Bićemo tromi, besni i SVE UMORNIJI, a evo još koliko nećemo moći DA SE NASPAVAMO Macura moli: Nikako danas po penzije!
SUTRA GORIMO NA 42 STEPENA, A ONDA NEVREME TROPSKE NOĆI Bićemo tromi, besni i SVE UMORNIJI, a evo još koliko nećemo moći DA SE NASPAVAMO Macura moli: Nikako danas po penzije!
13. Mizoginija i seksizam - fenomen eksplicitnog voajerizma:
objektifikacija žena, fokus na odevne predmete (bikini, gaćice, brus), fokus na delove tela (guza, grudi, tamo dole, sve)
objektifikacija žena, fokus na odevne predmete (bikini, gaćice, brus), fokus na delove tela (guza, grudi, tamo dole, sve)
14. Primeri (zabava):
Đanijeva žena uvukla grudi u maleni bikini, pa se mazila sa mužem na plaži! (FOTO) PREPLANULA I SVA MOKRA... Karleuša raširila noge u malenom bikiniju, svi blenuli TAMO DOLE! (FOTO) Ona BUKVALNO nema ništa tamo dole! Devojka Adema Ljajića izašla BEZ donjeg veša, sevalo sa svih strana! (FOTO)
Đanijeva žena uvukla grudi u maleni bikini, pa se mazila sa mužem na plaži! (FOTO) PREPLANULA I SVA MOKRA... Karleuša raširila noge u malenom bikiniju, svi blenuli TAMO DOLE! (FOTO) Ona BUKVALNO nema ništa tamo dole! Devojka Adema Ljajića izašla BEZ donjeg veša, sevalo sa svih strana! (FOTO)
15. Hronika - fenomen hipertekstualnih naslova:
brutalnost, preterivanje, ulazak u detalje, preuzimanje uloge sudije pozivanjem na "pravednu odmazdu", kreiranje osećanja sveprisutnih zločina i opasnosti
brutalnost, preterivanje, ulazak u detalje, preuzimanje uloge sudije pozivanjem na "pravednu odmazdu", kreiranje osećanja sveprisutnih zločina i opasnosti
16. Primeri (hronika) - horor:
Duševni bolesnik napao tri devojčice - pretio im nožem, deca su vrištala da ih spasu! HOROR U ZEMUNU Čoveku čupali nokte, mučili ga i ŽIVOG ZAPALILI HOROR NA DNU TISE Ribari izvukli telo muškarca vezanog sajlom i ciglama oko nogu, u glavi imao RANU OD METKA
Duševni bolesnik napao tri devojčice - pretio im nožem, deca su vrištala da ih spasu! HOROR U ZEMUNU Čoveku čupali nokte, mučili ga i ŽIVOG ZAPALILI HOROR NA DNU TISE Ribari izvukli telo muškarca vezanog sajlom i ciglama oko nogu, u glavi imao RANU OD METKA
17. Zavere i najave pretnji rata:
zavere 17%, naoružavanje 13%, pretnje ratom 6%, terorizam 5%, ostalo 59%
zavere 17%, naoružavanje 13%, pretnje ratom 6%, terorizam 5%, ostalo 59%
18. Primeri dramatične pretnje!
Politika u Srbiji se pretvara u horor - PROGRAM OPOZICIJE: UBITI VUČIĆA! ZAVERE VOJSKA SRBIJE: BORBENA GOTOVOST NA NAJVIŠEM NIVOU! Svi koji bi da ruše našu zemlju neće proći! RAT EKSKLUZIVNO OTKRIVAMO: ISIS napada Beograd! TERORIZAM
Politika u Srbiji se pretvara u horor - PROGRAM OPOZICIJE: UBITI VUČIĆA! ZAVERE VOJSKA SRBIJE: BORBENA GOTOVOST NA NAJVIŠEM NIVOU! Svi koji bi da ruše našu zemlju neće proći! RAT EKSKLUZIVNO OTKRIVAMO: ISIS napada Beograd! TERORIZAM
19. Alarmizam:
Džihadisti PRED VRATIMA EVROPE, osnivaju NOVE BAZE za napade ŠIROM KONTINENTA. Stravično upozorenje naučnika: Ova 3 događaja bi mogla da unište Zemlju, a jedan od njih i čitav svemir! KINA SPREMA UDAR KOJI SAD NEĆE PREŽIVETI: Peking uvodi zlatni standard!
Džihadisti PRED VRATIMA EVROPE, osnivaju NOVE BAZE za napade ŠIROM KONTINENTA. Stravično upozorenje naučnika: Ova 3 događaja bi mogla da unište Zemlju, a jedan od njih i čitav svemir! KINA SPREMA UDAR KOJI SAD NEĆE PREŽIVETI: Peking uvodi zlatni standard!
20. Kosovo, Hrvatska, Amerika - širenje netrpeljivosti:
1. Šovinističko izveštavanje
2. Isticanje nacionalnog ponosa
1. Šovinističko izveštavanje
2. Isticanje nacionalnog ponosa
21. Netrpeljivo izveštavanje:
DRAMA! ALBANCI MITROVIĆA UBIJAJU U PRITVORU! Nema kraja strašnom šiptarskom nasilju! RAZOTKRIVEN ZLOČINAČKI PLAN HRVATA! Ustaše spremale NAPAD DRONOM NA VUČIĆA I DODIKA! (VIDEO/FOTO) Američka ambasada u Srbiji KONAČNO SRUŠENA DO TEMELJA!
DRAMA! ALBANCI MITROVIĆA UBIJAJU U PRITVORU! Nema kraja strašnom šiptarskom nasilju! RAZOTKRIVEN ZLOČINAČKI PLAN HRVATA! Ustaše spremale NAPAD DRONOM NA VUČIĆA I DODIKA! (VIDEO/FOTO) Američka ambasada u Srbiji KONAČNO SRUŠENA DO TEMELJA!
22. Karakteristike "ekstremnih" vesti:
- irelevantne
- bez eksplanatorne moći
- uvećavaju kognitivne (logičke) pogreške
- inhibiraju ispravno zaključivanje
- generišu negativne emocije
- legitimizuju etnonacionalizam, antagonizam, ksenofobiju i šovinizam
- dovode do desenzitivizacije pred iskustvom nasilja
- uzbunjuju javnost
- irelevantne
- bez eksplanatorne moći
- uvećavaju kognitivne (logičke) pogreške
- inhibiraju ispravno zaključivanje
- generišu negativne emocije
- legitimizuju etnonacionalizam, antagonizam, ksenofobiju i šovinizam
- dovode do desenzitivizacije pred iskustvom nasilja
- uzbunjuju javnost
23. Istraživanje je deo projekta "No Hate Hub" CNM Liber. Više informacija: blogopen.rs i office@blogopen.rs
Ovo istraživanje je Centar za nove medije Liber realizovao zahvaljujući podršci Fondacije za otvoreno društvo, Srbija. Na ovom istraživanju, kvalitativnu i kvantitivnu analitiku je radio tim CNM Liber, Tatjana Vehovec, i stručni saradnici dr Svetlana Slijepčević (lingvistkinja) i dr Aleksej Kišjuhas (sociolog).
- kompletan izveštaj istraživanja, u pdf formatu
* Ovaj blogpost je deo serijala tekstova na temu straha i huškanja na strah (fearmongering):
06.12.2012. Strah - deo prvi
22.11.2013. Dreadlords, mirno!
13.10.2015. Kad se u čoveka useli strava
28.11.2015. Epidemiologija straha
30.08.2016. Hoću da znam
20.09.2016. Soba 101
10.10.2017. Svi smo mi muzeji straha
02.01.2018. Plašim se...
No comments:
Post a Comment