Kad je već bin-Onaj dao konačni mig hidžabi-Onoj da raspiše predsedničke izbore, iako mu to nije u opisu poslova a još manje po Ustavu (pa makar bio i Koštunjav vampirski), podsetimo se nekih stvari na koje retko ko obraća pažnju, pa još na pravi način: kršenje autorskih prava (copyright) i plagiranje (copycat). Primera ima bezbroj, a u njihovom slučaju i više od toga - od diploma, magistarskih radova i doktorata, preko svedočanstava srednjih škola i zanata, lažnih firmi i ličnih karata, falsifikovanja sopstvene i krađe tuđe istorije i ličnih biografija, krađe filozofskih citata i ideja, političkih programa, biračkih spiskova... i propagande koje se ne bi ni kamarad Jozef G. postideo.
Evo nekoliko primera:
1.
Logo Srpske napredne stranke (SNS) je plagijat logotipa železničke kompanije Southeast Network koja pokriva oblast Londona i jugoistočne Engleske. Eto odakle potiče opsednutost vozićima, mada... ima tu i domaće podloge za ovu opsesiju.
Postoji još jedna asocijacija na logo Velike Partije, ali nju pre možemo svrstati u kategoriju "pareidolije" (pareidolia), kao što su Džizus na tostu/panju, Tramp u čaši pudinga, lica na Mesecu i Marsu, oblačni krstovi, anđeli & zmajevi na nebu i slične "vidišnevidimke" od kojih svi manje-više patimo.
Mada, crevce za kazanče u toaletu... hm.
2.
Prošlogodišnji predizborni spot SNS (sa Buletom Goncićem u glavnoj ulozi) čist je plagijat američkog spota iz 2012. sa Klintom Istvudom, u kome on reklamira novi model Chryslera. O tome je pre godinu dana, u vreme predizbornih radnji za ničim izazvane vanredne parlamentarne izbore bilo dovoljno reči.
3.
O ovogodišnjem predizbornom spotu Aleksandra Vučića, snimanom pre najave njegove kandidature i zvanične odluke o raspisivanju predsedničkih izbora, tj. plagiranju nekoliko sličnih političkih video klipova (ukrajinski i slovački) u poslednjih par nedelja je bilo više reči i dreke nego o onom iz prošle godine. Razlog više da ovde ne bude linkova za taj plagijat originala plagijata, plagiranog od strane iste marketinške kompanije koja umnožava svoj proizvod tako što ga samo prepakuje u druge boje i promeni naziv, pa takvog uvaljuje po principu "isti klip, drugo pakovanje".
Slovačka verzija istog je bila urađena za SkOK (Slovačka Građanska Koalicija) - "građansko-liberalnu reformističku stranku centra", mada srbistanska SNS ima svoju sestru bliznakinju u Slovačkoj (SNS - Slovačka Narodna Stranka), sa kojom ne deli samo akronim već i mnogo više "suštine" (uključujući i Šešelja) u odnosu na one od kojih su maznuli spot...
Ukrajinska verzija je urađena za njihovu partiju Uspešna Zemlja, (nešto nam dođe poznat njihov slogan "iz haosa u red, iz reda u uspeh") koja napredak svoje zemlje vidi kroz spoj "principa hrišćanskog morala, poštovanja ustavnih prava pojedinca, jačanje sistema vlasti, razvoj inovativne privrede kroz IT tehnologiju"... dosta je bilo, postoji i kraći opis za sve to, kako u ukrajinskom i ruskom, tako i u srpskom jeziku: boršč. Takvi su im i predizborni klipovi.
4.
Novoizmaštani logotip kandidata SNS na ovogodišnjim predsedničkim izborima, posebna je sorta papazjanije: mešavina latinice i ćirilice, kvazipiktogram u kombinaciji sa tekstualnim delom koji treba i onima sa IQ zelene salate da objasni o kome se radi (pomoć prijatelja: inicijali su mu A i V). I ponovo ništa originalno ili već (ne)viđeno: déjà vu "brže-jače-bolje" slogan već smo imali prilike da vidimo kod mobilnog operatera VIP ali i kao slogan novosadskog rizoma DSS. Takođe, maznuti su logotipi barem dva strana brenda: kreativne agencije Anomalous Visuals iz Londona, kao i švedskog DJ-a Tima Berglinga koji koristi umetničko ime Aviči (Avicii). Oba logotipa dizajnirana su na neodoljivo nam poznat način...
Ukoliko gos'n Jedini Kandidat (a polako se stvaraju preduslovi da to zaista i bude) ima nameru da se tokom kampanje naokolo predstavlja kao mason kalibra Bojsija iz "Mućki", na najboljem je putu da u tome uspe. Dobrim delom liče (brčići su tu samo manje bitan aksesoar), bave se podjednako mešetarenjem, tu je šestar a tu je i uglomer. Nedostaje mu samo još visak pa da kompletira grb - pardon, logotip - ali ovaj naš barem u tome ne oskudeva: visaka, privezaka i supozitorija vlasti je oduvek bilo i biće. Ne može njih toliko da otpadne, koliko se takvih istih može da okači na upražnjeno mesto, pa makar to opet bili ti isti otpadnuti al' samo malo prepakovani.
Kao i sve drugo što ima veze sa njima.
p.s.
AV logo podseća i na onaj za Vampirsku Akademiju, ali da ne širimo priču sad i na tu stranu.
p.s.
AV logo podseća i na onaj za Vampirsku Akademiju, ali da ne širimo priču sad i na tu stranu.
***
Kada bi glas na izborima predstavljao neku vrstu intelektualne svojine (čist oksimoron na Balkanu, a i šire), onda bi listi plagijata i lopovluka kradikala mogli slobodno da dodamo i onaj svlak iz 2008. kada je Tomislav Nikolić uz pomoć Borisa Tadića prepakovao 22 poslanika radikala u novoizlegle kradikale. Kao što već rekosmo: isti radikali - drugo pakovanje, i još uvek je tako. Nema razloga da ne nastave sa plagiranjem života, baš im dobro ide. Svom snagom.
Teško je poverovati da su domaći plagijatori od stranih autora dobili dozvolu za korišćenje delimično ili u celini njihovih autorskih dela. Ako i jesu, što nije slučaj sa vazduplohovnim promo-klipom SNS jer je tu autor plagirao (interpretirao, preradio?) već plagirano sopstveno autorsko delo pa je teško poverovati da bi sami sebe tužili, onda se postavlja pitanje ko je to platio i kojim novcem - britanskim železnicama i dizajnerima, švedskim muzikantima, austrijskim telefonistima i ostalima? Da li zaista sebe smatra ozbiljnom osobom svako ko u to poveruje ili se pride sa drugima nadgornjava oko istog?
Prava stranih autora Republika Srbija reguliše članovima 108-110 odgovarajućeg zakona, a domaćih... pa, bumo se dogovorili na terenu, ne? Možda bi "čuvena" cenzorska YouTube kuća Merlin KVZ Digital mogla nešto da kaže na ovu temu? A možda... ipak ne.
No comments:
Post a Comment