Saturday, 28 February 2015

Zimovanje u Bohnenfeldu


U petak 27. februara o.g. sa početkom u 11 sahata, na intervidovskom poligonu "Pasuljanske livade" kod Ćuprije, izvedena je izvanredna taktička vežba sa bojnim gađanjem, pod kodnim nazivom "Zima 2015". Na ovoj vežbi sa temom "Ojačani pešadijski bataljon VBA u odbrani sa prelaskom u napad na kordon žandarmerije", učestvovalo je 808 pripadnika Kopnene vojske, 22 pripadnika Ratnog vazduhoplovstva & protivvazduhoplovne odbrane i nepoznat broj izvanrednih pripadnika Ličnog obezbeđenja članova Gospodarove Familije. Od borbenih sredstava upotrebljeni su tenkovi M-84, borbena vozila, samohodna haubica, oklopni transporteri, helikopteri, minibacač... i izvanredni protivpešadijski šurikeni u vidu ukradene lične karte, naoštrenih ivica.
Posle uspešno održanog radnog dela vežbe, brojnim domaćim i stranim gostima, delegatima sedam tradicionalnih verskih zajednica i predstavnicima zainteresovanih medija, kao poklon priređen je izvanredni svečani ručak na kome je bio serviran stari srBski specijalitet kuće tzv. vojnički pasulj model VP-1, koji su zvanice mogle da konzumiraju specijalno za tu priliku izrađenim (od pozlaćenog aluminijuma) vojničkim JNA priborom M-69 iz XIV veka. Kao iznenađenje, gostima je dopušteno da pomenuti pribor zadrže za uspomenu, jer je svaki od elemenata pribora istovremeno i izvanredna USB fleš-memorija kapaciteta 1389 kilobajta.
Na kraju, posle izvanrednog taktičko-bojevog gađanja i počinjenog genocida nad posluženim pasuljem, svi prisutni su bili pozvani u poseban izložbeni paviljon-Zemunicu na licu mesta, gde im je premijerno po prvi put u istoriji svih oružanih snaga na Evropskom kontinentu, prikazana najsavremenija izvanredna tehnologija izrađena striktno od izvanrednih domaćih komponenti.


Po jednoglasnom uzdahu gostiju i učesnika vežbe "Zima 2015", najjaču impresiju na sve njih ostavila je praktična live prezentacija izvanrednog termovizijskog infracrvenog detektora bojnih otrova svih vrsta, model Santos-1B sa preklopnim objektivom, koji se može montirati na bilo koji optički uređaj (od mikroskopa, preko gas-maski i varilačkih naočara, nišanskih sprava, kamera za nadzor, teleskopa, pa sve do foto aparata i kamerica za selfije na mobilnim telefonima). Ovaj uređaj perfektno funkcioniše i služi svrsi u svim vidovima i rodovima pomrčine, zbog pomenute infracrvene karakteristike.
Po konačnom okončanju ovog nadasve inspirativnog izvanrednog jednodnevnog zimovanja u Pasuljanskim livadama, prisutni su se razišli odakle su i došli.

Koekude.

Friday, 27 February 2015

Partije sa posebnim potrebama - II deo


Beogradsko predstavništvo fondacije "Konrad Adenauer Stiftung" (KAS) i Biro za društvena istraživanja (BIRODI) održali su 31. oktobra prošle godine okrugli sto pod nazivom "Borba protiv korupcije u Srbiji: Uloga političkih institucija", na kome su učestvovali i predstavnici političkih stranaka, organizacija civilnog društva, stručnjaci za pravna i ekonomska pitanja. Na okruglom stolu su bili prezentovani i istom prilikom analizirani rezultati istraživanja BIRODI/KAS o mehanizmima borbe protiv korupcije koji postoji u domaćim strankama, tj. o načinu njihove primene. Razmatrani su nedostaci u propisima koji regulišu postojanje i rad političkih stranaka, njihovo unutrašnje organizovanje i funkcionisanje, izborne i normativne nedostatke, ali i načini i sredstva unapređivanja borbe protiv korupcije u ovoj oblasti.
Rezultati istraživanja su prezentovani u formi Powerpoint prezentacije, koju zainteresovani mogu preuzeti ovde. Za ostale, sledi nastavak pregleda datog u formi lakšoj za standardne konzumente domaćih političkih (ne)prilika.

foto: FaceBook

U prvom delu priče o domaćim partijama sa posebnim potrebama dat je prikaz rezultata ovog istraživanja:

Slede konkretni predlozi šta i kako dalje.

4. Predlozi za unapređenje integriteta političkih stranaka u Srbiji

4.1 Dvostepeni samoregulatorni institucionalni okvir

a) Treba formirati etičko telo na nivou stranke: ako već postoji, dodati mu nove nadležnosti; ako ne postoji, krenuti u osnivanje takvog tela.
Sastav biraju članovi na predlog Skupštine stranke.
Kriterijumi: integritet, stručnost, uticaj/moć, kredibilitet.
Nadležnosti:
  • razvoj integriteta na nivou stranke
  • praćenje zakonitog i etičkog ponašanja stranačkih funkcionera i delegiranih funkcionera na javnim funkcijama
  • staranje o sprovođenju i praćenju unutarpartijskih akata koji doprinose integritetu stranke
  • antikorupcijska edukacija
b) Komisija za integritet u politici
Sastav:
  • predstavnici svih zainteresovanih stranaka (stalni članovi s pravom glasa)
  • predstavnici antikorupcijskih tela, akademske zajednice, medija i civilnog društva, političkih fondacija (po pozivu, s pravom diskusije i sugestije)
Nadležnosti:
  • staranje o razvoju integriteta u politici
  • drugostepeni organ za stranke članice: donosi Etički kodeks političara, Pravilnik o izboru na javne i partijske funkcije i o polaganju računa
  • dodela godišnjih nagrada za integritet
- Politički etički kodeks
Cilj:
  • iniciranje profesionalizacije (politika kao profesija)
  • stvaranje mehanizma/agensa profesionalne socijalizacije
Sadržaj:
  • odnos ka sebi kao političaru i političkom delovanju
  • odnos prema političkoj partiji i njenoj ideologiji
  • odnos prema građanima i javnim institucijama
  • odnos prema antikorupcijskom delovanju
Kodeks se potpisuje prilikom učlanjenja u političku stranku ili doniranja/volontiranja.
 

- Pravilnik o izboru na partijske i javne funkcije, o pogalanju računa i opozivu
Cilj:

  • sprečavanje lične anomije i institucionalne dezorganizacije kroz jasno definisanje očekivanja, nagrada, rezultata i sankcija
Sadržaj:
  • kriterijumi za izbor na funkciju
  • očekivani rezultati i način izveštavanja i polaganja računa
  • procedura predlaganja i izbora
  • procedura pozivanja na evulaciju i opoziva
- Donatorski/volonterski ugovori
Cilj:
  • unapređivanje integriteta donatorstva i volontiranja kao vrste političkog aktivizma
Sadržaj:
  • lična motivacija i očekivanja volontera/donatora od volontiranja i doniranja
  • očekivanje prema stranci u pogledu donacije, ka čemu da se donacija usmeri
Tehničko rešenje:
  • online aplikacija/formular
4.2 Predlozi za izmene zakona

Političke stranke treba da postanu obveznice:
  • "Planova integriteta" Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije
  • Zakona o slobodnom pristupu informacijama u delu za aktivnosti koje su finansirane iz javnih izvora
  • Zakona o javnim nabavkama za sredstva iz javnih izvora kojima se finansira nabavka roba i usluga

5. Primeri drugih zemalja

Kanada:
  • na nivou federalnih organa i pokrajina ustanovljeni su poverenici za etiku, etički savetnici koji su zaduženi za sprovođenje kodeksa – savetodavno-informativna funkcija
  • oni, za potrebe parlamenta i vlade, vrše istraživanja i daju komentare
  • polazni stav je da su javni funkcioneri moralni
Australija:
Postoji Zakon o etici u javnom sektoru iz 1994. koji se sastoji od "Pet moralnih obaveza"
  1. poštovanje zakona i parlamentarne demokratije
  2. poštovanje ličnosti
  3. integritet: održi i unapredi poverenje u čestitost javne administracije; održi i unapredi poverenje da javne administracije rade za dobro zajednice; ne koristi neprikladno svoja ovlašćenja i položaj; izbegavaj konflikte interesa; otkrivaj i prijavljuj slučajeve neetičkog ponašanja i korupcije
  4. marljivost
  5. ekonomičnost i delotvornost
SAD:
  • 1978. godine Vlada SAD je osnovala Službu za etičnost koja je organizovana na nivou ministarstava (129 službenika)
  • svako ministarstvo ima službenika za etiku
  • poslovi izrade etičkih programa kao i edukativno-savetodavno-informativna aktivnost
Biro za društvena istraživanja (04.11.2014): Predstavljeni nalazi BIRODI/KAS istraživanja o integritetu političkih partija

***
Kad smo već kod Amerikanaca, da li znate da je četvoro uglednih i visokorangiranih članova Republikanske partije prešlo u tabor Demokrata? Kako je do toga došlo da u bipolarnom političkom sistemu, kakav je američki, neko toliko promeni lični stav da promeni i stranku?



Najsvežiji primer je Tim Džonson, biši republikanski senator iz Misisipija, koji se odlučio na promenu stranke početkom februara ove godine. Razlog - stav Republikanaca da ne treba širiti državnu zdravstvenu i socijalnu zaštitu na veći broj građana, tj. zalaganje za kresanje budžeta lokalnih bolnica u toj saveznoj državi. Džonson je izjavio "Mi smo na prvom mestu Misisipijanci, pa tek onda članovi partija. Izabrani zvaničnici treba da pomažu građanima a ne da biraju koga će zakinuti."
Aron Johanson je bio šef republikanskog kluba u lokalnom parlamentu Havaja, koji je bio na konstantnom udaru svoje partije zbog "prevelike volje da sarađuje sa Demokratama". On je izjavio da "mu je dosta lažne ideološke čistote konzervativaca, i naročito agresivnog stava mi ili oni po svakom pitanju o kome se vodi rasprava".
Moglo bi se reći da je senatorku Džin Šodorf iz Kanzasa, Republikanska partija pustila niz vodu mnogo pre nego što je ona napustila njih. Još 2012. godine su je proglasili "Obaminim špijunom" jer se i ona (poput Džonsona) slagala sa tzv. ObamaCare zakonom, etiketirali kao preteranog umerenjaka pa čak i vodili marketinšku kampanju po medijima protiv nje. Šodorfova smatra da je princip u Republikanskoj partiji "da se razmišlja kako partija kaže, tj. da se ne razmislja uopšte".
Bred Ešford iz Nebraske je ipak šampion u kategoriji visokih preleta. Od 1980. godine, kada je započeo političku karijeru, bio je Republikanac, pa Demokrata, pa ponovo Republikanac, pa je zatim sebe proglasio Slobodnjakom... Trenutno je opet Demokrata. Otkud toliko stranačko praćakanje, nekarakteristično za Ameriku? Pa, Ešford se ne da tako lako uklopiti u standardni dvopolni sistem koji tamo postoji: on je socijalni liberal i fiskalni konzervativac, i priklanja se onoj partiji koja mu je po tim standardima u određenom trenutku bliža. "Ja ne menjam svoje standarde, već partije menjaju njihove prioritete" tvrdi Ešford.

Zaista, ko je tu (ne)etičniji: pojedinci-preletači ili partija?

Zamislite situaciju da u Srbiji pri ministarstvima postoje službe za etiku, poput onih u Americi. Da li bi onda, usred mera tzv. štednje & haračenja svega i svačega, najviše profitirale političke stranke i njihovi članovi na javnim društvenim funkcijama po ministarstvima, Narodnoj banci, javnim preduzećima, agencijama? Eto, kako je o tome pisala Politika 26.10.2014, Vučiću je za sve kriva DS koja je donela zakon o obaveznoj budžetskoj apanaži u korist partija, bez obzira na stanje u državi; njemu je zaista mnogo neprijatno zbog toga, ali mu prioritet ipak nije bila izmena zakona koji mu puni stranačku kasu.



Eto zašto kod nas nema preleta iz Naprednjaka u Demokrate - nema promene prioriteta, kako bi to objasnio mister Ešford. A nema ni političara koji imaju sopstvene principe kojih bi se držali bez obzira šta im partije nalažu da misle. U situaciji, kakva je ova naša, strogo tehnički gledano, onaj Koštunjavi Muhomlat bi u svom ludilu ispao daleko najprincipijelniji među domaćim političarima sa posebnim potrebama. On, ali ne i tzv. stranka mu DSS, koja je (sada je to više nego jasno, kada se pogleda kadrovska struktura SNS na svim nivoima) definitivno najveći inkubator megasposobnih i gigaagresivnih kadrova Naprednjaka. Da, dobro ste pročitali ovo poslednje. Dovoljno je da gvirnete u bilo koji opštinski odbor SNS širom Srbije, i sve će vam biti jasno.
Kada sagledate na šta liče naše stranke i njihovi eksponenti, tj. koliko ni na šta ne liče njihovi politički programi, onda i nije čudan podatak koji objavljuje Telegraf 29.01.2015. da u Srbiji milion i po njenih punoletnih građana sa pravom glasa ima člansku kartu neke od domaćih partija sa posebnim potrebama. U tom članku ne piše da li i kako u zbir ulaze oni koji imaju više članskih karti, tj. oni koji prelaze u drugu stranku a da se prethodno nisu zvanično iščlanili iz prve.
Nije čudno ni kada istaknuti pripadnici domaće parlamentarne opozicione mikromanjine u Skupštini daju izjave u stilu "treba okupiti sve snage (političke) koje su protiv ovakve Vučićeve politike". Zato i neće biti čudno kada, koliko sutra, Demokratska stranka prvo pet dana trubi o preusmeravanju svoje politike (koja, inače, uopšte ne postoji) ulevo, na talasu siristične autoeuforije - dok i tu penu ne razveje vruć vetar Zapadne finansijske davilice i domaćih fabrika medijske stvarnosti - da bi potom, šestog dana, dala podršku Ničićevom Pokretu za Udružene Muškatle Regiona i njegovim Koštunjavo-Dverinjskim trabantima. Od toga, do podrške Radikalima u Zemunu (pa i oni su protiv Vučićeve politike, baš kao i ovi u Zaječaru), samo je polukorak. U stvari, i taj raskorak smo već videli za Tadićeva vakta.



Sve je to samo - i opet - stara priča, drugo pakovanje istog šibicarenja o manjem i većem zlu. Zlatna glasolovačka bućka Srbistana. Četiri meseca kasnije, od objavljivanja rezultata BIRODI/KAS istraživanja, i dalje je sve isto na polju partijašenja, osim što se stiče utisak kako je u poslednje vreme primetno pojačan utovar zaslužnih kadrova Naprednjaka u javna preduzeća i lokalne uprave širom naše zemlje ponosne.
Taj novi talas utrpavanja miriše na neke izbore. Da li na unutarstranačke u SNS na svim nivoima, ili je nešto veće u pitanju - pokazaće vreme. A vreme je ono čega najmanje imamo.
Baš kao i integriteta partija sa posebnim potrebama.

Thursday, 26 February 2015

1001 noć


Sreda, 25. februar 2015. godine:


Četvrtak, 26. februar 2015. godine - dan posle:
Hiljadu i jedna noć.

Wednesday, 25 February 2015

Partije sa posebnim potrebama - I deo


Beogradsko predstavništvo fondacije "Konrad Adenauer Stiftung" (KAS) i Biro za društvena istraživanja (BIRODI) održali su 31. oktobra prošle godine okrugli sto pod nazivom "Borba protiv korupcije u Srbiji: Uloga političkih institucija", na kome su učestvovali i predstavnici političkih stranaka, organizacija civilnog društva, stručnjaci za pravna i ekonomska pitanja. Na okruglom stolu su bili prezentovani i istom prilikom analizirani rezultati istraživanja BIRODI/KAS o mehanizmima borbe protiv korupcije koji postoji u domaćim strankama, tj. o načinu njihove primene. Razmatrani su nedostaci u propisima koji regulišu postojanje i rad političkih stranaka, njihovo unutrašnje organizovanje i funkcionisanje, izborne i normativne nedostatke, ali i načini i sredstva unapređivanja borbe protiv korupcije u ovoj oblasti.


Rezultati istraživanja su prezentovani u formi Powerpoint prezentacije, koju zainteresovani mogu preuzeti ovde. Za ostale, evo pregleda u formi lakšoj za standardne konzumente domaćih političkih (ne)prilika.

1. Teorijsko-pojmovni okvir istraživanja

Političke institucije (stranke) su društveni entiteti kroz koje pojedinci, grupe i organizacije ostvaruju i regulišu svoja prava, obaveze i interese. Svaka institucija ima svoje komponente:
  • materijalno-tehničku (tehnička opremljenost, materijalna sredstva)
  • personalnu (znanja, veštine, interese, vrednosti aktera)
  • organizacionu (koordinacija, komunikacija među akterim)
  • normativno-vrednosnu komponentu (statuti, pravilnici, kodeksi itd.)
Prvi aspekt analize odnosi se na utvrđivanje u kojoj meri, i na koji način se ostvaruju interesi, potrebe i prava pripadnika institucije, klijenata i društva kao sistema. Drugi aspekt analize predstavlja karakter strukture institucije, koju čine:
  • vrednosni sistem (vrednosne orijentacije)
  • normativni sistem (norme)
  • organizacijski sistem (status i uloge)
  • kadrovski sistem (kadrovi-akteri)
  • komunikacijski sistem (informacija)
Svaka institucija ima strukturu i funkcije. Održivost institucije čini mera usklađenosti struktura i funkcija. Institucija je održiva ukoliko postoji sklad funkcije i strukture:
  • Interesa, potreba i prava pripadnika institucije sa njenom strukturom - interna održivost
  • Interesa, potreba i prava klijenata institucije sa njenom strukturom - eksterna održivost
  • Interesa, potreba i prava društvenog sistema sa njenom strukturom - sistemska održivost
Održivost jedne političke institucije otežava narušavanje principa legitimiteta (politički interes) i principa legaliteta (prava). Pogledajmo šemu te (ne)održivosti:
  • neodrživost (upravljačka, normativna, kadrovska, tehnološka, materijalna, javna)
  • dezorganizacija (nemogućnost da zadovolji potrebe i prava)
  • alternativne strukture i funkcije na personalnom, grupnom i institucionalnom nivou
  • devijacije: inovativne ili koruptivne
Šta sve predstavlja korupcija:
  • stanje društva - dominacija principa moći nad principom vlasti i zakonitosti
  • stanje države - zarobljena država (Transparency Index)
  • stanje institucija - neodrživost institucija, usled koje nastaju alternativne strukture i funkcije
  • stanje pojedinca - anomijska razmena javnih dobara
Platon, Aristotel, Polibije i Monteskje posmatraju korupciju kao kvarenje vlasti, vladanje koje nije u opštem interesu, tj. interesu političke zajednice - države/pokrajine/grada. Sa druge strane, Makijaveli i Ruso smatraju da je korupcija moralno kvarenje građana, odnosno poništavanje njihovih društvenih vrednosti i vrlina.
U savremenoj literaturi postoje tri grupe definicija ove pojave:
  • administrativna: korupcija je devijantno ponašanje pojedinca u odnosu na formalnu ulogu
  • ekonomska: korupcija je maksimizacija profita, kršenjem zakona i morala
  • javno-interesna: korišćenje javnih sredstava za lične interese
Shodno tome, postoje tri definicije koje se danas najviše koriste:
  • zloupotreba javnih resursa zarad ličnih interesa (Svetska banka)
  • narušavanje principa nepristrasnosti (Vito Tanci)
  • devijantno ponašanje u odnosu na formalnu ulogu (Nye i Khan)
Integritet predstavlja čestitost, doslednost, postojanost, principijelnost, funkcionalnost. Postoje sledeći nivoi integriteta: lični, građanski, profesionalni i institucionalni.
Što se tiče principa etičkog upravljanja, javne službe moraju imati jasan sistem odgovornosti tj. jasan institucionalno-normativni okvir sankcionisanja prestupa.

2. Integritativna definicija političkih stranaka

Političke partije su politički agensi u društvu koje putem javnog, zakonitog, etičkog i nediskriminativnog postupanja za račun i u interesu građana, u mandatu ako su vladajuća politička stranka, vrše upravljanje i realizaciju javnih interesa i javnih politika kroz institucije i servise; odnosno, ako su opoziciona stranka, vrše kontrolu rada vladajućih stranaka i predlaganje alternativa.
Prilikom političkog organizovanja treba poštovati sledeće principe:
  • zakonitost (poštovanja zakona)
  • racionalnost i legitimitet (zaštita javnog interesa)
  • ideološki integritet (javne politike, zakonska rešenja, predlaganje i selekcija javnih funkcionera u skladu sa ideološkim okvirom stranke i u funkciji njegovog istraživanja)
  • reprezentativni integritet (shodno svom ideološkom okviru koji je izraz stremljenja članstva, politička partija zastupa interese određenog dela društva čineći njihove interese vidljivim i relevantnim procesima kreiranja javnih politika i zakona na zakonit, nediskriminatorni i nekoruptivni način)
  • transparetnost (kako unutar stranke, tako i prema javnosti: upravljanja, odlučivanja, kreiranja politika i zastupanja interesa, finansiranja/doniranja)
  • odgovornost (polaganja računa unutar stranke i prema javnosti, posebno biračima prema napred definisanim kriterijumima i planiranim rezultatima)
  • posvećenost (javnim postupanjem, što političkih stranaka, što javnih funkcionera, čime se jača poverenje u inegritet političkog delovanja, političara, javnih funkcionera i u parlamentarnu demokratiju)
  • borba za integritet u politici, odnosno sprečavanje rizika od korupcije u političkim institucijama, adekvatnim sankcionisanjem i izgradnjom mehanizama prevencije zloupotreba političkih institucija, pojedinaca i procesa
  • kažnjivost (sprovođenje etičkih i podrška sprovođenju pravnih sankcija od strane državnih organa)
  • kompetitivnost (izbor za unutarstranačke i javne funkcije vrši se po jasno definisanoj proceduri i sa jasnim kriterijumima)
Toliko o teorijskom aspektu.
Da pređemo na praksu.

3. Nalazi istraživanja

Aktuelnu garnituru vlasti čini nova generacija stranaka, koja je zadobila poverenje na akumulaciji nezadovoljstva građana postojećom vlašću, i u dezideološkom procesu ona menja aktuelnu vlast. Dolazi do dezideologizacije, dvopartijskog polarizovanja (plitka ponuda); jasna je percepcija ideološke dezorganizacije i političke anomije, postoji značajan uticaj tajnih službi kao i odsustvo suočavanja sa nasleđem komunističkog perioda.

Političke stranke svakodnevno ispoljavaju sopstvenu (ne)funkcionalnost na sledeće načine:
  • reprezentativni: neadekvatno normativno regulisanje prostora za delovanje stranaka proizvodi manjak integriteta; stranke su izgubile svoju funkciju što dovodi do nezastupanja interesa određenih društvenih grupa; na kraju postaju privatne firme lidera stranke, postaju svrha same sebi bez poverenja građana; usmerene su ka običnom, prosečnom čoveku (nemaju utemeljenja u društvenim slojevima, jer su bez "klasne" profilacije)
  • ideološki: interna ideološka nehomogenost (od levice preko liberala do desnice, i sve to u jednoj stranci); unutrašnja ideološka nekonzistentnost stranaka ili koalicija (primeri: Palma-Milićević, Karadžić-Krstić, Jeremić-Mićunović); dezideologizacija velikih stranaka; stranke vode populisti koji dobijaju glasove na ličnim priotetima bez ideologije
  • upravljačko-organizacioni: postoji svest o potrebi unutrašnje demokratizacije, pre svega o unutarstranačkim izborima na kojima bi glasali i simpatizeri stranke; nestalna tj. reaktivna/privremena partijska infrastruktura (2008 - DS, do 2012, od 2012 SNS a pre SRS, 2014 DS raspad); dominacija neformalne strukture/oligarhije nad procedurom; strankama je važna brojnost, a ne ideološki karakter članstva; dominira komunističko nasleđe; što je manja stranka, to je veća oligarhičnost; vladaju partijski nepotizam i endogamija; partije imaju i latentnu funkcionalnost - pretvaraju se u biroe za zapošljavanje; postoje prakse unutarstranačkih izbora za stranke, ali je pitanje u kojoj meri su demokratski i relevantni u pogledu kandidata, programa i finansiranja; jako je izražena personalizacija kroz izbor/aklamaciju lidera
Upravljanje na nivou domaćih stranaka ima sledeće karakteristike:
  • poštuje se normativni okvir za upravljanje u formalnom delu, o neformalnom se ne priča
  • glavni odbor je pod uticajem predsednika stranke, mora se uvesti izborni sistem koji garantuje personalizaciju
  • postoji podela na centralni i lokalni nivo koji ima deo svoje autonomije; izveštaji o radu šalju se centrali
  • otvorenost organa stranke za "nečlanove" (primer: LDP)
  • normirano i stvarno
  • promene se dešavaju kada stranka padne sa vlasti ili dođe do sukoba
Karakteristike unutarstranačke komunikacije: doživljava se jednosmerno i nedijaloški, obavlja na sastancima ili kroz neformalne razgovore, putem biltena i na društvenim mrežama.

Kada su u pitanju lideri stranaka:
  • najčešće postoji (ne)formalno jak lider uz diskreciono postupanje po postojećim i neformalnim (običajnim) mehanizmima integriteta
  • liderske partije, autoritaran sistem koji svoju bazu ima u većinskom sistemu
  • nekažnjivost lidera stranaka (izuzev DS, DSS i URS)
  • lider kontroliše sve, uključujući ko će da dobije koju funkciju, ko će da bude na listi
  • legitimitet lideru daje nepolitička/neideološka i instumentalna/karijerna motivacija koja ne ograničava samovolju
  • lideri su neretko neprincipijelni, tako da stupaju u koalicije sa strankama različite ideologije kako bi preživeli izborno "čistilište"
Takođe, članovi stranaka imaju instrumentalnu motivaciju umesto ideološke. Do jakog izražaja dolazi profesionalizacija članstva, tj. pojava zanimanja "član stranke". Što se tiče prijema članstva, situacija je sledeća:
  • najčešće nema jasno definisanih kriterijuma za prijem u članstvo stranke
  • dovoljno je da se popuni pristupnica i postaje se  član, bez ikakve kontrole
  • osim izjave da prihvata program i statut, nema drugih uslova
  • kod velikih stranaka odlučuje lokalni odbor, kod manjih - viši organi stranke (predsedništvo ili upravni/izvršni odbor)
  • postoji i jedan neformalni kriterijum: da li je ličnost od integriteta (samo značenje ovog pojma u datim okolnostima je diskutabilno)
Što se tiče mehanizama unutarstranačkog napredovanja/nazadovanja, stanje je sledeće:
  • postoje, ali nisu formalizovani (angažovanost, posvećenost, rad u interesu stranke, motivisanost i rezultat), kao i običajna pravila koja nisu jasno profilisana
  • u nekim slučajevima, viši nivo odlučuje o napredovanju iz nižeg nivoa, rukovodeći se znanjem i veštinama
  • u nekim slučajevima odlučuje menadžment stranke, a u nekim postoji kadrovska komisija stranke
  • neformalni kriterijumi/mehanizmi: minuli rad, lobiranje, previranje, rezultat na izborima
  • stranke teže masovnosti, te se teško odlučuju na otpuštanje odnosno sankcionisanje člana
  • jako je izraženo postavljanje na javne funkcije ljudi koji su ekonomski slabašni i zavisni ("da nahrani decu")
U vezi izbora na javne funkcije, izbor vrše najviši organi stranke na predlog predsednika stranke ili bez njega (formalno ili neformalno); kriterijumi nisu formalizovani - neformalni kriterijumi su motivacija, rezultati i spremnost da se brane interesi stranke, odnosno ideologija; unutar stranaka postoji svest o potrebi detaljnije regulacije ovog pitanja; postoji i neposredno biranje poslanika na skupštini (npr. DSS).
Kontrola stranačkih funkcionera: postoje interna akta, ali ona kao takva nisu dovoljno precizna i sprovodljiva; nadležnost predsednika je velika u toj oblasti, kao organ kontrole javlja se predsedništvo stranke ili glavni odbor, ali to je u današnjoj Srbiji jako teško sprovodljivo; izveštaji se podnose usmeno i neformalno; obavljanje više funkcija ne kontroliše se od strane stranke.

Logično je da se ovakvo stanje odražava na međusobni odnos stranaka i građana:
  • izraženo je nisko poverenje u stranke
  • građani su pretežno liderski orijentisani
  • građani su u dobrom delu nisko zainteresovani, (politički) neobrazovani, nemaju demokratsko iskustvo, politički aktivitizam je na niskom nivou
  • korupcija u politici stvara žal kod građana za jednopartijskim sistemom
  • nedovoljna zrelost za demokratiju takođe stvara žal za jednopartijskim sistemom
  • kod građana je izražena, s jedne strane - kritika, s druge strane - nespremnost da se utiče na rad stranaka i one pozovu na odgovornost
Kakav je stav stranaka prema relevantnim antikorupcijskim i regulatornim telima?
Stav je da postoji napredak u delu kontrole finansiranja stranaka. Međutim, stav je i da Skupština nedovoljno dobro sprovodi svoju kontrolnu ulogu; izveštaji kontrolnih tela se usvajaju, ali se ne kontroliše njihova primena. Izraženo je nezadovoljstvo radom Agencije za borbu protiv korupcije - neprecizna kontrola od strane Agencije u slučaju stambenih objekata (npr. izjednačava se "straćara" i "zgrada"). Postoji i neadekvatna rešenost kumulacije funkcija i principa za određivanje sukoba interesa. Antikorupcijska i regulatorna tela su nesamostalna i ne rade na efikasan način.
Što se tiče antikorupcijskih instrumenata, situacija je sledeća:
  • imaju javne nabavke, ali nisu sigurni da ih treba kontrolisati jer su u najvećoj meri male vrednosti
  • donatorstvo - ako su pravno nevini onda mogu biti prihvatljivi; stranke imaju nepisana pravila po ovom pitanju; to je tema samo za vrh stranke
  • antikorupcijska edukacija je potrebna, i to više za članstvo a manje za funkcionere
  • planovi integriteta su takođe potrebni, ali postoji pesimizam u pogledu ostvarljivosti
  • kažnjivost je niska i obično ne zbog kršenja statuta; ovim se bave statutarne komisije
  • etička tela i kodekse većina stranaka nema, ali imaju svest o potrebi; postoji opasnost zloupotrebe u međupartijskim obračunima
Na osnovu dosadašnjih rezultata, možemo napraviti korupcijsku formulu domaćih stranaka:

dezideologizacija stranke, članstva i glasača
+
novac, moć i vlast
-
kažnjivost i odgovornost
=
korupcija u političkoj stranci

Korumpirane stranke karakterišu sledeći elementi:
  • dominantan lider - čuvar institucije i ideje
  • lojalna oligarhija koju je izabrao lider
  • princip "vlast odozgo, potčinjenost odozdo"
  • plitka normirana institucionalna organizacija koja je pod kontrolom neformalne strukture i koja počiva na diskrecionom postupanju lidera ili od njega poverenih kadrova
  • javni funkcioneri i službenici su partijski vojnici/lovci koji obezbeđuju sredstva/plen za svoju političku stranku
  • (polu)dezideologizovano članstvo koje je instrumentalno i reaktivno orijentisano, u više ličnoj, a manje ideološkoj vezi sa liderom stranke
U korumpiranoj političkoj stranci dolazi do nastanka latentnih struktura i funkcija: stranka se pretvara u biro za zapošljavanje; jako je izražena zaštita povlašćenih od sprovođenja zakona; postoje mehanizmi pristrasnosti po raznim osnovama (generacijski, porodičnii rodbinski - nepotizam i kronizam, po profesiji, mestu rođenja itd.); preferira se start-up kreditiranje; stranke postaju kanal društvene pokretljivosti kršenjem zakona i etičkih standarda.

Konačno, da vidimo koje su to tačke poroznosti integriteta domaćih političkih stranaka:
  1. prijem u članstvo
  2. napredovanje unutar stranke
  3. imenovanje stranačkih funkcionera na javne funkcije
  4. postupanje lidera i užeg rukovodstva stranke pri donošenju odluka
  5. postupanje stranačkih funkcionera na javnim funkcijama
  6. proces zastupanja interesa i ideološke legitimizacije stranke
  7. upravljanje finansijama i dobrima
  8. postupanje građana-birača
  9. postupanje lobi-grupa
  10. postupanje regulatornih (antikorupcijskih) tela
  11. primena i sadržaj normativnog okvira

Na osnovu svega do sada izloženog, istraživački tim BIRODI/KAS sastavio je listu određenih predloga koje treba realizovati u cilju unapređenja integriteta političkih stranaka u Srbiji. O tome, ali i ostalim "slatkim mukama" kojima stranke more građane Srbije, aktuelizovanim od oktobra prošle do februara ove godine, u narednom blogpostu.


Tuesday, 24 February 2015

Vremenska prognoza


Javna Radnica je ovih dana obznanila sopstveni recept za mladalački izgled svakog od svojih ćoškova. Čisto sumnjam da je mislila na navodnjavanje i prskanje, glede održavanja travnjaka ispred kuće. U pitanju je orošavanje, majka prepeglanih bora & nabora. Formula koja je apsolutno primenjiiva i na sve aspekte društveno-političke imitacije života u Srbiji.

Počelo je ovako:



A završilo ovako:


Naravno, kako bi drugačije.
Pogledajte im svima face posle orošavanja - ni bora, nit' mitisera. Mladenački izgled obraza otečenih od političkog puberteta. Mladalačko ludilo u punom zamahu: "Svom snagom, u kolektivnu šizofreniju!" 
Btw, političko orošavanje se na jeziku srbijanskih politikopaćenika kaže "rekonstrukcija vlade".

U Srbiji je na snazi trajna vremenska prognoza, koja jednostavno glasi:
- Danas, baš kao juče i kao što će biti sutra, laka naoblaka. Tmurno. Sipuće orošavanje. Bez primisli o padavinama!
Sve drugo bilo bi oluja veka.
Naravno, i nikako drugačije.

Monday, 23 February 2015

Prozor mora pasti


Na današnji dan sveštenomartirija Haralampija počeo je ovogodišnji predvaskršnji mrso&grehomisleći celibat. Da prevedemo na lakše svarljiv jezik: post.
Kad je tako, red je da danas padne i jedan duhovni blogpost.
U predvečerje novonajavljenog Microsoftovog čeda nazvanog Windows 10 - preskaču Win9 kako ne bi zbunjivali komandne linije za proveru verzije OS, da li je u pitanju neka od Win9x verzija (95/98)... ili čisto da ih ne bije baksuz - tek, u vremenu tridesetogodišnjice Gejtsovog prvenca, da bacimo oko na istorijat razvoja spoljašnjeg izgleda operativnog sistema Windows:

Windows 1.0 (novembar 1985)

Windows 2.0 (decembar 1987)

Windows 2.1 (maj 1988)

Windows 3.0 (maj 1990)

Windows 3.1 (april 1992)

Windows NT 3.1 (jul 1993)

Windows 3.11 (avgust 1993)

Windows NT 3.5 (septembar 1994)

Windows NT 3.51 (maj 1995)

Windows 95 (avgust 1995)

Windows NT 4.0 (avgust 1996)

Windows 98 (jun 1998)

 Windows 99 (lokalizovan samo za SRJ, mart 1999)

Windows 2000 (februar 2000)

Windows ME (Millennium edition, septembar 2000)

Windows XP (oktobar 2001)

Windows Server 2003 (april 2003)

Windows Vista (januar 2007)

Windows Server 2008 (februar 2008)

Windows 7 (oktobar 2009)

Windows Server 2012 (septembar 2012)

Windows 8 (oktobar 2012)

Windows 8.1 (oktobar 2013)

Windows 10 (u najavi za jun 2015)

Windows Next Generation


***


Dakle, poštovani kliktivisti, sluđeni penzosi smanjenih penzija za neverovatno rastegljivih 10%, javni paraziti predviđeni za racionalizacijski odstrel od 6,5%, moderni robovi po megamarketima i dućančićima raznoraznih domaćih bizMismena, fejsbuk zaludnici, cvrkutavi tviteraši, lajkeri, pusilipseri & dakfejserke, depresivci, botovi, budale... odlučimo se već jedared - hoćemo li "neoliberalni" blue screen of death Microsoftovog Windowsa ili "ultralevičarski" open source Linux? Kapitalizam ili socijalizam? Plave ili crvene, kučke agresorske ili domobrane otadžbine? Baš kao na nekadašnjim vojnim vežbama JNA, nema tu reda dok ne dođu beli da razdvoje narajcanu masu rezervista. Plus, nema ni vežbe dok vas prvo ne podele na plave i crvene, desne i leve, vaše i naše.
Da zaključimo, drugovi & drugarice:
Microsoft Prozori će vam kad tad jednoga dana obavezno pasti (bez obzira na verziju); sa druge strane, Linuks je previše besplatan da bi tu bilo ikakve draži nelegalnog korišćenja.

Dilbert-specijalac (20.02.2015)

Kako je gornju dilemu rešila Elbonijanska elita, kad ostade bez Prozora u svet? Pa... na slici se lepo vidi da na kućama uopšte nemaju prozore. Tako im i treba, jer nemaju pojma.
Za razliku od njih, u Srbistanu su skoro svi elita, jer imaju internet. Zbog toga smo kao narod malo više defokusirani i uživamo u tome da nas idioti nerviraju.
Blato do pojasa je isto.

Wednesday, 18 February 2015

Žele


Šta je Dinkićev plan B?
Kako se na juče završen tender za prodaju Železare Smederevo niko nije prijavio, pa ni najavljivani ruski "Ural vagon zavod", državni vrh će danas doneti odluku o novom planu za ovu kompaniju koji će u toku dana biti predstavljen i zaposlenima. Prema saznanjima “Blica”, država bi trebalo da bude garant kredita kojim bi se pokrenula proizvodnja galvanizovanog i pocinkovanog lima koji bi koristila "Fijatova" fabrika u Kragujevcu. Rezervni plan za Železaru aktiviran je pošto je juče istekao rok ruskom "Ural vagon zavodu", koji je bio jedini zainteresovan da preda ponudu za tu kompaniju.
"Tražio sam konsultacije sa predsednikom i premijerom za plan B koji smo napravili. Tražiću njihovu saglasnost i potom otići u Smederevo da o tom planu obavestim sindikate i poslovodstvo Železare" rekao je juče Dinkić.

Bre, ćemo da vidimo da li će da bude baš tako, kako je zamislio T-17.
T-2013


Plan B za Železaru Smederevo počinje u ponedeljak
Ekonomske vesti, 17.02.2015.
Na predlog privatizacionog savetnika firme KPMG Vlada Srbije je odlučila da ne potpiše ugovor sa američkom firmom Esmark kao strateškim partnerom u postupku privatizacije Železare Smederevo. Premijer Vlade Srbije Aleksandar Vučić rekao je da Vlada od američke firme nije dobila garancije da će se čuvati naš obrtni kapital i da neće biti potrošene sve sirovine, a onda fabrika napuštena.
Ali, rekao je Vučić, Vlada od Železare Smederevo ne odustaje i u ponedeljak će biti raspisan javni poziv za sklapanje menadžment ugovora za upravom nad železarom, jer "mi nismo sposobni da vodimo železaru profitabilno, nismo sposobni sa njom da zarađujemo pare i niko nikada u Srbiji, sa njom, nije bio".
Vučić je rekao da očekuje da menadžment ugovor bude potpisan 10 dana po objavljivanju javnog poziva, da očekuje da će do kraja marta biti povećan kapacitet prve peći sa 380 hiljada na milion tona i da će najkasnije u novembru biti pokrenuta druga peć i kapacitet podignut na 1,5 do 1,6 miliona tona. On je rekao da država više neće subvencionisati Železaru Smederevo, ali da očekuje pomoć Evropske unije sa kojom je u dnevnom kontaktu. Vučić je rekao da je o ishodu pregovora sa Esmarkom obavešten i MMF i da je sa MMF-om "sve pod kontrolom".

Vučić: Bez dogovora sa Esmarkom, sledi plan B
Obrazlažući takvu odluku, premijer je rekao da je odluka o nepotpisivanju ugovora doneta u dogovoru sa privatizacionim savetnikom. Vučić je kazao da je takva odluka bila veoma teška odluka za Vladu Srbije. 
"Više meseci radimo na tome da spasemo Železaru da spasemo ono što je bio motor srpske industrije, da povećamo bruto domaći proizvod uz istovremeno teške mere na polju fiskalne konsolidacije da bi nam Srbija postala konačno zdrava ekonomija, da bi smo imali zdravu privredu", rekao je premijer.

Ću da se vratim.
T-2015

U tu svrhu & kao lični primer, Terminator (model T-2015) reši da lično siđe u samo grotlo visoke peći i proveri ispravnost njenog ložišta. Da dokaže kako je naša tehnologija superiorna u odnosu na bilo koje američke pare, i da tom tehnologijom niko ne može - niti je ikada mogao - da upravlja bilo ko iz Srbije osim vrhunskih stručnjaka iz sveta, uključujući i Američke.

Nema te vatre u koju svom snagom ne bih skočio za Srbiju.
T-2015

Dok ga spuštaše lancem u usijano ždrelo visoke peći, On zažmuri kroz cvikere zamagljene od isparenja raznih otrova koje su opozicija i zloćudni sindikati ubacili u rastopljeno gvožđe u nameri da ošamute Njega, pa tiho progovori al' da ga svi čuju (mobilne telefone su prethodno isključili još na KPS#1):
"Čuvajte mi reforme, jer neću da se ne vratim. Drž'..."

A šta ću ja ako se On ne stvrdne?
T-1389

"Neeeee", zavapi Slina, takođe Terminator al' model T-1389. "Neeee, Šefe! Pa šta da radimo bez Tebe ako se ne vratiš iz tečnog stanja u tvrdo a opozicija se očeliči, tj. ona stvrdne, narod i radnici zatraže leba a posla nema, sindikati truju li truju čim se ti istopiš, stranci komanduju, naši zajebavaju, a MMF zatraži pare?! A šta ako mi onaj špijun Pavićević smesti da mi ukinu doktorat, neću da mogu da otvorim onda ni ordinaciju za presađivanje kose Palmi - šta ću ja da radim onda, Šefe? Šta?!!!" , zavapi nesrećni model T-1389, sve kršeći ruke, hvataljke, antene i digitalne dekodere za prisluškivanje.

Let them eat jelly Zara!
T-2015

Iz dubina rastopljenog metala u peći broj jedan, zagrmi autoritativni glas:
"Ne brini, kao što rekoh, sve je pod kontrolom. Ako nemaju leba, neka jedu žele..."
Torte su onomad pojeli štrajkbreheri, privedeni u Kragujevac da rasture štrajk komunalaca.

A Prsten Moći rastopi se, u masi iz koje je bio iskovan.

Kada su se potom svi preostali modeli terminatora & supozitorija razišli na svoje zadatke, sa dna visoke peći broj jedan začuo se razgovor:
- A bre Golume, otkud ti ovde, na dnu rastopljene mase?
- Zajebah se. Zinulo mi dupe za Moć - pa skočih. Baš kao i ti, Gospodaru Vučiću.

Sunday, 15 February 2015

Evo banke, romale


1. Beli Svet

Poreska pravda, šta to beše?


The Hongkong & Shanghai Banking Corporation je banka osnovana 1865. godine u Hong Kongu, tada još uvek koloniji u okviru Britanske imperije. To je jedna od najstarijih banaka koje danas postoje u svetu, i osnivač je HSBC bankarske grupe čije je sedište u Londonu.
Ta, HSBC banka je upravo uhvaćena na delu, pomažući neke od svetski megabogatih kompanija u izbegavanju poreskih obaveza. Zbog toga bi svako od nas niščih zaglavio zatvor, međutim, neke od svetskih vlada zapravo pomažu tim moćnicima kao da su oni preveliki da idu u zatvor. A nisu.
Podatke o klijentima HSBC koji su utajili porez vredan milione dolara, hakovali su i potom objavili 2007. godine neki od službenika u švajcarskoj filijali te banke. Kada su bili otkriveni, iz Švajcarske beže u Francusku gde bivaju uhapšeni. Zbog podataka o francuskim državljanima koji ne plaćaju porez, zahtev za izručenjem Švajcarskoj je bio odbijen, a oni dobijaju status zaštićenih svedoka. Medijsku podršku u objavljivanju ovog finansijskog skandala svetskih razmera pružili su im BBC, The Guardian, Le Monde i Međunarodni konzorcijum za istraživačko novinarstvo (ICIJ). Zahvaljujući podacima iz provaljenih arhiva HSBC, došlo je do hapšenja imena sa te liste u SAD, Grčkoj, Argentini, Belgiji i Španiji. Preko hiljadu imena onih koji su utajili porez prosleđeno je 2010. godine i poreskim vlastima u Britaniji; do danas preko 200 miliona dolara je povraćeno naplatom, u tišini, skriveno od pogleda javnosti. Imena nikada nisu bila javno objavljena, britanske vlasti nikada nisu pokrenule nikakvu zakonsku akciju protiv HSBC, a samo jedna (1) osoba sa spiska bila je krivično gonjena.


Afera je u medijima, u duhu raznih "curenja" koja su poslednjih godina sve više učestala, nazvana Svisliks.

Vlade US i UK godišnje gube preko 3 biliona dolara godišnje zbog eskiviranja plaćanja poreza od strane "nedodirljivih" korporacija i pojedinaca. Taj iznos je višestruko dovoljan da ovog trena okonča siromaštvo i glad u svetu. Ovo curenje para (i informacija) predstavlja najveći kiks u istoriji bankarstva - ukoliko se ono ne iskoristi za krivično gonjenje počinilaca, možda više nikada ne bude druge šanse.
Britanskom ministru finansija Džordžu Ozbornu uskoro sledi reizbor, dok američki državni tužilac Loreta Linč tek treba da se iskaže na svom novom poslu. Te dve javne ličnosti Britanije i Amerike - države, na čiji javni i onaj drugi, manje javni život, banka HSBC ima veliki uticaj - iskazuju nemali senzibilitet prema težnjama koje iskazuje javnost; ukoliko ta javnost na njih izvrši određeni pritisak (kroz institucije ali i vaninstitucionalno), oni bi, shodno položaju na kome se nalaze, morali da pokrenu istragu, krivično gone i pošalju jasnu poruku elitama koje izbegavaju plaćanje poreza: niko nije toliko moćan da izbegne odlazak u zatvor.

Kako?


Velika Britanija je matična država HSBC banke; takođe, UK i USA imaju jurisdikciju nad hiljadama poreskih vrdalama koje su povezane sa ovom bankom. Ukoliko bi oni prvi potpali pod udar zakona, to bi moglo da izazove cunami poziva na odgovornost svetskih razmera. Megabogataši svojim pomahnitalim spekulisanjem prečesto izazivaju veoma štetne finansijske krize, izvlače se uz kauciju koja ide na teret poreskih obveznika, a zauzvrat vode bezobraznu kampanju kresanja javne potrošnje na škole i bolnice u cilju pokrivanja nastalog deficita - pri čemu mnogi od njih izbegavaju da plate sopstvene poreske obaveze. Baš ta spirala mantre o "štednji" danas dovodi do ubrzanog porasta nejednakosti u celom svetu.
Danas, 85 milijardera poseduje bogatstvo vredno koliko i najsiromašnija polovina stanovnika Planete. To bogatstvo oni koriste da potkupljuju političare i urušavaju demokratske principe, sa samo jednim ciljem: da celokupni sistem funkcioniše samo u njihovu korist.
Zakoni su vrsta ugovora koji nas sve povezuju i obavezuju, podjednako. Mnogi od tih svetskih super-moćnika smatraju da su iznad zakona. Zarad opstanka demokratije i ljudskog društva, treba se pobuniti i toj nekolicini jasno staviti do znanja da nisu.

Dinkić Mlađan se ne spominje nigde na tom spisku, što ne znači da ga tamo nema.

izvori:
Avaaz peticija, poziv na akciju (14.02.2015): Vreme je za poresku pravdu

$

2. Komšiluk

Bankarska afera, zdaj!


Slovenačka vlada je najavila da će privatizovati vodeće državne banke u sledećih nekoliko godina; najpre će u celini prodati Novu kreditnu banku Maribor (NKBM), a kasnije i 3/4 deonica Nove Ljubljanske banke (NLB), koja je najjača banka u Sloveniji.
"Iza kampanje u kojoj se slovenačka centralna banka proziva za navodne manipulacije podacima o stanju u bankama pre nego što ih je dokapitalizovala država, krije se želja da se zaustavi privatizacija banaka. Ako bi se u tome uspelo i sprečila privatizacija banaka, to bi za Sloveniju bilo vrlo opasno."
Ne, ovo nije izjavio Mlađan Dinkić već tovariš Boštjan Jazbec, guverner SCB. 
Početkom sedmice u slovenačkim medijima su se pojavili napisi o tome da postoje indicije i dokumenti da je centralna banka nepravilno prikazala stanje u domaćim bankama pre nego što ih je krajem 2013. država dokapitalizovala sa oko 3,5 milijardi evra. Prema tvrdnjama slovenačkih medija, stanje u domaćim poslovnim bankama je bilo bolje nego što je prikazivala centralna banka, "pa nije bilo potrebe da se oduzmu podređene deonice privatnih ulagača, što je bio potez koji je navodno zahtevala Europska komisija".

Da još jednom boldiramo - Boštjan Jazbec, a ne Mlađan Bin Dinkić.

izvor:

$

3. Mrtvo more



Dobro, bre, koliko puta treba da vam ponovim - ono u sredini nije Mlađan Dinkić!
Šta vas spopade da ga ceo dan spominjete, kao da vam je krivo što ode sa Bin Zajebom na Milov rođendan. Odnesoše mu na poklon tortu u obliku Titograda na vodi, ključ jednog kiparskog sefa i ugovor o primopredaji Golubovaca Etihadu.

Evo tebi, kume, banka da ne sviraš više ni u šta, čak ni u onaj arapski oud. Imaš pravo tri puta da pogađaš kako se to ispravno izgovara po naški.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...